fredag, augusti 01, 2008

Solen på många olika sätt

Jag hade tänkt och fotografera den partiella solförmörkelsen som man kunde se över Sverige i dag. Ju längre upp i Sverige man är desto mer av solskivan kunde man se förmörknad. I Kaaresunado längst upp i norr var ca 70% av solytan täckt av månen. I Malmö bara ca 27%. I mina trakter var ca. 32% täckt. Åkte man ända till nordligaste Kanada, nordligaste Grönland, Arktis, Sibirien, Mongoliet samt Kina så kunde man uppleva en total solförmörkelse.

Jag försökte få en glimt av solförmörkelsen genom att fotografera den men där gick jag bet. Det syntes inget på bilderna jag tog eftersom solens ljussken var ändå för stark för att månkanten skulle bevittnas. Men de bilder jag tog kom ändå till nytta då jag lekte lite med min redigeringsprogram på datorn och fick fram solens utseende på ett väldigt varierande sätt.











Så här solen ut i normala fall. Varm och livsgivande och gästvänlig






Så här kunde man tänka sig att solen sett ut från jorden om den hade varit en gul jättestjärna. Men inget levande hade kunnat se den för jordens vatten och atmosfär hade dunstat bort för länge sen och jordens yta hade varit en stenklädd öken. Dessutom hade solens uv-strålar varit dödliga redan innan den hade svällt till en jättestjärna










Solen som en kall och blå dvärgstjärna sett från rymden.






Grönt lysande stjärnor finns inte men det skulle vara vackert.














Solen ser ut så här om man hade kunnat se den från rymden.

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Balla bilder. Jag glömde bort förmörkelsen och när jag mindes den var den redan förbi. Man kan väl tänka sig en grön sol också, det beror väl på vad det finns i den som brinner och som orsakar gröna lågor?

tomasrj sa...

Eventuellt kunde du haft en svetskåpa framför.

Eller också försökt på manuella inställningarna på kameran. Kortaste exponeringstiden och minsta bländaren (hålets öppning)

Eller fegvarianten som jag körde med. Lådkameraversionen, där du projicerar bilden av solen på ett papper genom att låta ljuset passera genom ett papper med ett litet hål i.

Nicke Grozdanovski sa...

Kul att du tyckte om Bilderna Björn. Min favorit är bilden som framställer solen som en jättestjärna. Den ser häftigt ut och faktiskt verklighetstroget. Det är precis så här det skulle se ut om någon hade kunnat se solen vid det tillståndet. Lägg märke till solexplosionen på nordvästra halvsolen som kastar upp solplasman uti rymden.

Nicke Grozdanovski sa...

Jag trodde man skulle kunna se när månen passerar solen även med vanlig fotografering. Men nu vet jag att de inte funkar och att de var för lite som skymde solytan. Men jag tycker ändå bilderna blev häftiga :) Men med dina tips vet jag hur jag ska göra nästa gång solen förmörkas.

Men jag hoppas att den partiella månförmörkelsen blir lättare att fotografera om bara molnen vill hålla sig borta då med.