torsdag, augusti 14, 2008

Intervju med JIF:s mittfältare Andreas Johansson

I morgon börjar Johansfors återigen sin kamp för att återta sin DIV 5 plats med en svår bortamatch mot Nöbbele i Emmabodasexan. Sen fortsätter det på måndag då man ställs mot serieledarna Åseda på bortaplan. Jag intervjuade mittfältaren Andreas Johansson om hans tankar inför fortsättningen av säsongen och de då två viktiga kommande matcherna.


1.Hur har sommaruppehållet varit för dig?

Jo tack, sommaruppehållet har varit helt OK. För JIF:s del kom det kanske lite olägligt då vi innan det visade fin form och det ibland kan vara svårt att bibehålla samma flyt efter ett uppehåll. Vi har ju två helt avgörande matcher på schemat härnäst.

2. Hur har ni tränat den senaste tiden?

Vi har varit i gång ett par veckor och tränat ganska hårt faktiskt, och glädjande nog så har vi varit mycket folk på träningarna. I kväll (onsdag) blir sista träningen innan matchen på fredag.

3. Har du några ritualer som du gör innan match?

Jag sätter alltid på mig vänster sko på vänster fot och höger sko på höger fot!
Nej, jag har faktiskt inget sådant. Har nog aldrig haft heller vad jag kan minnas. Inte mer än att jag alltid sitter på samma plats i omklädningsrummet.

4.Vi gjorde en bra vårsäsong, vad är du mest nöjd med under denna tid?

Vad jag är mest nöjd med är att vi vann en del matcher som vi kanske inte förtjänade att vinna. Det är sådana poäng man måste ta om man ska försöka sig på att vinna en serie. Fortfarande grämer dock hemmaförlusten mot Åseda, en match vi kunde ha vunnit med rätt inställning och koncentration Nu blev det inte så och därför leder dom serien. Framåt har det funkat bra och vi har gjort mycket mål vilket även det underlättar om man planerar att vinna matcher.
Jag är också väldigt nöjd med den laganda som finns i JIF. Ett bra gäng som ställer upp för varandra vilket jag anser vara viktigt.

5. Vad kan man förbättra?

Spelar man på den nivån som vi gör så kan man förbättra mycket...

6. Om vi blickar framåt. Vi kommer rätt in i hetluften direkt efter uppehållet med Nöbbele på fredag och Åseda på måndag och det känns som två avgörande matcher. Tankar inför dessa två viktiga matcher och vad krävs för att ta hem sex nya poäng?

Precis som du säger så är dessa matcher helt avgörande. Vinner vi bägge har vi allt i våra egna händer, gör vi inte det så ser hösten lite mer dyster ut fotbollsmässigt även om det inte på något sätt är kört om vi inte tar några poäng under kommande två matcher. Personligen tror jag stenhårt på sex poäng även om jag vet att det kommer att bli jättetufft.


7. Vad har du för egen målsättning under resten av serien?

Att återta min plats i laget. Jag spelade inget alls under andra halvan av vårsäsongen på grund av diverse tråkigheter samt att jag besökte fotbolls-EM. Därför är jag ordentligt sugen på att ta tillbaka min plats i laget.

8. Efter förlusten mot Åseda hemma har det som sagt var blivit åtta raka segrar men Åseda har också vunnit alla sina matcher och avståndet var fem poäng hela tiden och det har ibland känns tungt att inte kunna knappa in trots att vi vinner varje match. Men så plötsligt kom beskedet att Nöbbele slog Åseda i sista matchen innan sommaren och plötsligt var det två poäng. Hur har du upplevt som spelare vårsäsongens jakt på Åseda och vad tänkte du på när du fick reda på Åsedas förlust i Nöbbele.

Så klart så kändes det bra. Precis vad vi behövde. Nu är det upp till oss att plocka ner kronobergarna på jorden igen. Dom slog Kosta med 9-3 på bortaplan sist så jag tror att Nöbbele blir en svårare nöt att knäcka än Åseda.

9. Vilka spelare är nyckelspelare under hösten?

Mycket kommer att hänga på Axel Karlsson som vanligt. Han visade kanonform i B-laget sist vilket känns tryggt. Alla är viktiga på sitt sätt men som sagt så anser jag nog att Axel kommer att ha en avgörande roll i höst. Våra målskyttar Adam, Peter och Oscar hoppas vi ju givetvis att dom fortsätter producera.

10.Hur ser du på din fortsatta fotbollskarriär eller ska du byta till beachvolley eller innebandy i framtiden?.

Jag kommer förmodligen att fortsätta med alla tre! Beachvolley spelar jag bara två timmar om året så det kommer jag definitivt att fortsätta med. Innebandy är bland det roligaste jag vet att spela och det är ett utmärkt komplement till fotbollen under hösten och vintern,då vi inte tränar fotboll lika mycket och för all del även är ganska trött på fotboll efter en säsong. Då är det utmärkt att hålla igång med innebandy. Men händer inget oförberett så kommer jag att återfinnas i JIF även nästa år!

Jag tackar Andreas Johansson för att han tog tid till sig och besvarade mina frågor och jag önskar honom och Johansfors lycka till i kommande matcher och resten av säsongen.
Besök Andreas Johansson blogg:

  • Yzerman
  • Inga kommentarer: