fredag, oktober 14, 2011

Mordet på länsman

Den 29 oktober 1728 hände något som skulle få stor betydelse för trakterna runt Emmaboda. Kronolänsman Johan Persson höll mantalsskrivning på gästgiveritet i Emmabo som låg där Lindås ligger i dag. Hans gamle antagonist bonden Peter Håkansson var närvarande och kraftigt berusad. Hårda ord fälldes och Håkansson försvann innan förrättningen var avslutad. Det blev sent och sist av alla lämnade länsmannen gården.

Sakta red han söderut, den första snön hade just fallit och det var halt på ridstigen. Han hinner bara några hundra meter förränn ett skott brinner av i mörkret och träffar länsmannens rygg och han faller död ner från sin häst.

I Vissefjärda är man ovetandes om mordet men någon timme senare börjar kyrkklockornas ringa. Det visade sig senare att det var Håkansson som brutit sig in i klockstapeln och anställt en själaringning för mannen han mördat. Därefter försvinner Peter Håkansson till skogs och förklarades en kort tid senare för fredslös.

Häradsrätten i Vassmolösa som ligger strax söder om Kalmar konstaterar strax efter mordet att något måste göras åt den anmärkningsvärt höga brottsligheten i Vissefjärda socken. Man menar att det faktum att det inte fanns några körvägar från socknen österut till Kalmar och Vassmolössa var en försvårande omstämdighet i kampen mot brottsligheten. Allmogen kände väl till de skogsrika trakterna som utgjorde Vissefjärda socken och de var väldigt lätt att försvinna bort från de ridstigar som fanns och bli uppslukad av skogen och hade man gjort något brott så var man nästan oåtkomlig för lagens stränga arm. Ett år senare anlades en körväg mellan Kalmar och Emmabo som skulle få stor betydelse för resandet österut.  Om mördaren Håkansson åkte fast eller inte förtäljer inte historien men om han blev det så gick det nog inte så väl för honom. Men det är en annan historia.



Källa:
Per Melin:- Boken om Lindås

9 kommentarer:

Jonny sa...

Tack för denna historia! Peter Håkansson var min morfars mormors farmors morfars far. Så han var gift och fick barn. Mördarens morfars far hette Inge Dacke. Huruvida Inge Dacke var släkt med den berömde Nils Dacke är väl inte bevisat.

Nicke Grozdanovski sa...

Hej Jonny. Detta är egentligen osannolikt att jag skriver om ett mord i mina trakter i början av 1700-talet och så är Peter Håkansson släkt med dig? Vad häftigt och jättekul. Vet du om dem fick tag i Peter eller höll han sig undan lagen stränga arm?

Jonny sa...

Det var några år sedan jag ramlade över historien första gången, men jag tror man spekulerade i att han hade flytt ner till nuvarande Tyskland. Om jag minns rätt så kom han aldrig tillbaka till bygden, men jag är inte helt 100 säker.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Jonny... det låter ju troligt att han skulle lämnat bygden. Vet du orsaken till att han hade ett sådant ont öga till länsmannen så att begick detta mord?.

Jonny sa...

Jag minns inte detaljerna, men hittade en sida där det står lite om det här på Anbytarforum.
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/77657.html?1129736384

Från myndigheternas sida verkar man ha anfört att han ju var av Dackesläkt, vilket då antogs förklara hans temperament. Men man ska komma ihåg att det här var ett gränsområde med invecklade historiska maktstrukturer och balanser mellan släkter. Man kan kanske tänka sig att Länsmannen utmanade en gammal släkt med mycket makt i bygden. Men nu spekulerar jag. Jag tror dock att man har visat att våldsbrotten låg på en hög nivå i gränsbygder som denna i södra Småland.

Klas E sa...

Jag får också tacka för denna historia! I mitt fall var det den mördade länsman Johan Person (även känd under namnet Johan Thorsell) som är min mormors farfars morfars morfars far. Jag växte upp i Emmaboda men hade inte en aning om detta. Nu fick Lindås och Dacke en annan betydelse!

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Klas för din kommentar. Nu ryser jag att ni som ättlingar till denna nedslag i historien finns och kommenterar på min blogg. Tack Jonny och Klas för att ni gör historien levande.

Anonym sa...

...och inte nog med det; det är också MIN Morfars Mormors Mormors Morfars Far, denne Johan Persson Thorsell. Hans son, Kronobefallningsmannen, Kronolänsmannen i Södra Möre, H-län, Peter Thorsell, min MF MM MM MF *1702 +1740, fick också utreda mordet på sin far... har jag hört, VILKET ÖDE! Det är trots allt inte SÅ långt tillbaka, min Morfar, *1880-talet, som blev nästan 100 år, pratade med mig om SIN Mormorsmor Beata Christina Bodin-Almgren, kyrkoherdedotter och svarvarmästarhustru i Carlshamn, *år 1800!!
//Bengt F i Landskrona

Anonym sa...

...kom in på din sida, mest av en slump, menjag vill gärna berätta att ÄVEN jag har kronolänsmannen Johan Persson Thorsell (*1674, + 1728) som anfader, Johan Thorsell är min Morfars Mormors Mormors Morfars Far. Sonen, min MF MM MM MF, Kronobefallningsmannen Peter Thorsell (1702-1741) fick vara med och utreda...Det är inte S-Å väldigt länge sedan; min Morfar dog nästan 100-årig , född på 1880-talet, berättade ofta om sin Mormorsmor, Beata Charlotta Bodin, kyrkoherdedotter och svarmästarhustru i Karlshamn, född år 1800. Beata var barnbarnsbarn till Peter Thorsell! Tanken svindlar...Peter Thorsells svärfar var den kände sjöhjälten från Båstad amiralen Erland Hederstierna, som slogs mot danskarna under KARL XII:s tid vid Rügen. Hälsn från Bengt F