Vi började med några övningar i temat avspänning, röstträning och andningsteknik. I avspänningsövningen fick vi ligga på golvet och Dan berättade hur vi skulle känna våra olika kroppsdelar. Det gör nytta för man känner hur avspänd kroppen verkligen blir. Röstträningen gick ut på att man skulle kasta en ”låtsasboll” till sina kamrater och samtidigt göra ljud. Finessen med denna övning är ju längre bort din kamrat står desto högre ljud måste du ge ifrån dig. Perfekt träning för rösten. Sång är ju inte bara vackert utan är också en bra träning för andningen, då man ska andas med buken och tar kraft från tårna och uppåt när man sjunger eller agerar.
Efter denna uppvärmning så var det dags att ha dramaövningar. Dan Nerenius berättade om Konstantin Stanislavkji (1863-1938) som var en rysk teaterpedagog. Konstantin Stanislavskij har blivit känd som en av grundarna till den konstnärliga teatern i Moskva och som upphovsman till ett av de mest inflytelserika pedagogiska system i den moderna teatern. Syftet med Stanislavskijs inlärningsteknik vid Konstnärliga teatern var att undvika den mekaniska upprepningen på scenen. Med hjälp av inlevelse och en aktivering av minnet skulle skådespelaren finna sambandet mellan rollens inre och yttre liv. Detta kallas för ”skådespelarens skapande process” och lärs idag ut på många scenskolor världen över. I USA har den här tekniken lärts ut för flera generationer film- och scenaktörer. Det som vi som amatör skådisar kan mest ta till oss är hans s.k. tre V, n:
För att lättare komma in i en roll utvecklade Stanislavskij systemet med de berömda V:en. För varje ny roll bör en skådespelare gå igenom följande frågor:
Vem är jag?: Ålder, kön, yrke, klasstillhörighet.
Var är jag?: Land, ort, plats.
Vilken tid är det?: Årtal, årstid, klockslag.
Vad vill jag?: Detta är rollens aktion.
Vad hindrar mig?: Inre och yttre hinder.
För den som vill läsa mer om Stanislavkij:
Att kunna förmedla det man känner som skådespelare i sin roll till publiken är väldigt viktigt. Alla sinnen måste vara i gång för att förmedla det man vill säga med sitt agerande. Därför hade vi sinnesövningar där vi skulle förmedla våra fem sinnen i olika övningar.
En vacker solig dag så har du kommit till sommarstugan och äntligen ska du få tid att läsa i den där boken som du inte hinner annars. Du sätter dig ute och slår upp boken och tro dig få lugn och ro. Men då kan det hända många saker. Din granne har kommit också och han börjar spela på sin trumpet och stör din frid (hörsel), eller det kommer en fluga och surrar över dig, det kommer en till, det kommer massor av flugor som irriterar dig (syn), eller du känner att de luktar rök men ser inte vad de brinner tills du till din fasa börjar ana att det kan vara sommarstugan som fattat eld, (lukt), eller att din saft som du har med dig ut smakar konstigt och du börjar ana att du har förväxlat det med något annat obehagligt (smak). Vi hann med inte några känselövningar men man kan tänka sig du har somnat ute och att det soliga vädret plötsligt byts till hällregn och du känner hur det droppar vatten på dig och du får bråttom hem. Detta ska du på ett trovärdigt sätt förmedla till publiken. Med trovärdighet så måste du verkligen föreställa dig att du upplever detta. Du måste mena vad du agerar.
Dagen avslutades med improvisationsövningar och det är alltid kul. Det blir väldigt roliga scener då och jag måste berömma mig och mina kamrater för vi alla är väldigt duktiga. Dagen var givande och det var kul och trevligt att återse sina teaterkamrater igen och få möjlighet att agera lite på golvet igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar