söndag, april 22, 2007

De tio bästa vår och sommarvisorna

Strax före jul listade jag de bästa julvisorna. Nu är när våren är här och sommaren nalkas är det dags att lista de 10 bästa vår och sommarvisorna. Som alla listor är den högst personlig och kanske inte gäller för dig. Men dessa tio hamnar på min lista. Håll till godo. :-)

Jag börjar som vanligt med plats 10.

10. Öppna Landskap- Text och musik: Ulf Lundell,
9. Sköna maj, välkommen- Text: Johan Ludvig Runeberg. Musik:Lars Magnus Béen
8. Ta mig till havet- Text och musik: Peter Lundblad
7. Jag tror på sommaren- Text och Musik: Stig Olin
6. Svinsta Skär- Text och Musik: Gideon Walhberg
5. Uti vår Hage- Gotländsk folkvisa
4. Idas sommarvisa- Text: Astrid Lindgren, Musik: Georg Riedel
3. Sjösala Vals- Text och Musik: Evert Taube
2. Den blommstertid nu kommer- Text: Israel Kolmodin
1. Nu grönskar det- Text: Evelyn Lindström Musik: Johann Sebastian Bach


Bubblare:
I denna Ljuva sommartid- Text: Paul Gerhardt
Änglamark- Text: Evert Taube
Sommaren kommer- Text: Allan Nilsson, Musik: Edmund Bjuresten

3 kommentarer:

Anonym sa...

saknar ju sommaren är kort! och 10 borde vara nummer ett enligt mig /Micke

Nicke Grozdanovski sa...

Sommaren är kort är också en fin sommarlåt. Dock inte så bra så att den hamnar på topp tio på min lista. Ser fram mot att få läsa din lista Micke :-)

Anonym sa...

flummbrorsa haha