fredag, oktober 17, 2008

Hur många löv har en Lönn??

På gården där jag bor i Emmaboda har vi en praktfull Lönn som likt de flesta andra lövträd nu är höstklädd. Under trädet finns stora tappade löv som täcker hela marken med sin färgprakt. Trots det har trädet ännu en massa löv på sina många grenar. Därför kan man verkligen ställa frågan. Hur många Löv har en Lönn??






















Den ståtliga och praktfulla Lönnen














Detaljstuderar man löven så ser man tydligt färgrikedomen bland grenarna














Löven täcket en stor del av marken kring trädet. Det är bara en del av det som syns på bilden













Tornado tycker de är spännande bland löven. Massor av spännande nya lukter att undersöka.














Han är väldigt söt min Tornado. Dessutom är han väldig trevlig kamrat som skänker stor glädje.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder och superfin hund!

Björn Nilsson sa...

Där var det mera Lönneboda än Emmaboda.

Angående mängden löv så går det kanske att göra en uppskattning. Räkna antalet löv inom en kub på ex.vis 2x2x2 dm = 8 kubikdm på något ställe som verkar representativt, och sedan gör du en uppskattning av hur stor volym hela trädkronan tar upp. Och så räknar du hur många 8 kubikdm går in i den större volymen och multiplicerar med antalet löv ... och skulle någon protestera mot resultatet så är det väl bara att säga "gör'et bättre själv då, besserwisser!". Därmed torde diskussionen vara avslutad.

Nicke Grozdanovski sa...

tack Lise- Marie :-)

Nicke Grozdanovski sa...

Jag ska se om jag ska skriva en motion om det till Kommunfullmäktige om att byta namn till Lönneboda :-) Men de var ett fint nämn.. Lönneberga finns ju redan men inte Lönneboda vad jag vet, Däremot finns Lönsboda i Norra Skåne.

När det gäller de matematiska så föredrar jag nog att gissa antalet löv. Har aldrig varit så där jättebra på matte. Men visst är ditt exempel väl värt och prova.Tror nog man kommer nära svaret då... En sak är säkert.. Många löv är det :-)

Anonym sa...

Du borde bli fotograf du fångar verkligen det vackra. Får sån lust att måla med dom vackra färgerna som lönnen har nu.

Kram Karin

Mats sa...

Tror att vissa har för mycket tid över *L*.
Om jag kommer ihåg det när jag kommer till jobbet så ska jag skicka ett recept till dig som du kan fördriva tiden med för att senare bjuda några goda vänner på.
Ha en trevlig helg

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Karin. Jag älskar min kamera och fotografera. Fånga de vackra, fantastiska, de olika ögonblicken och sedan lägga upp de på min blogg så att man kan titta på de när som helst är helt underbart.

Jag förstår att du blir sugen att måla för årstidernas växlingar inspirerar

kram

Nicke Grozdanovski sa...

Mats-- jag har kommit till 1237 stycken löv :-) och jag har en del kvar att räkna :-) Skojar bara..

ser fram emot receptet. Mat är alltid gott

Björn Nilsson sa...

Hej,
lite störande med den där lönnen. Funderar på om det går att göra ett överslag på ungefärlig lövkvantitet, men jag skulle vilja ha åtminstone något handfast mått att gå efter. Vad är det till höger om lönnen? En hög stubbe? HUR hög i så fall? En meter kanske?

Nicke Grozdanovski sa...

Det till höger om Lönnen vet jag inte vad det är. Ser ut som en gravsten över någon fallen Emmaboda hjälte. Den är av sten i allafall och ungefär en meter hög. Man kanske skulle söka tillstånd att gräva där, vem vet vad man skulle hitta där? :-)

Björn Nilsson sa...

En meter hög, ja då har vi en måttstock att jobba vidare med. Då blir det mindre volym att räkna på än vad jag tänkte mig först. Jag återkommer.

Det kanske är Emma som finns under stenen? Visserligen påstår min ortnamnsbok att 'Emma" kommer av dis eller dimma och syftar på ån som ni har där, men kan man lita på det? Vi satsar på att en utgrävning kommer att avslöja Emma (eller kanske några rör för vatten och avlopp).

Nicke Grozdanovski sa...

Stämmer bra det... Immaboda borde orten ha hettat efter gästgivargården Immabo, där man redan på 1600-talet bytte hästar på väg från Eksjö till Karlskrona eller om man tog av till Kalmar. Det var ett riktigt dimhål där i sankmarkerna kring Lyckebyån och dimma hette "imma" på traktens mål. Därav Immabo - Emmabo - Emmaboda