tisdag, maj 12, 2009

"Spökhuset" i Linnefors

Det finns ett mystisk hus i kommunen som ger mig rysningar utefter ryggraden och det är det gamla stationshuset i Linnefors. När järnvägen mellan Emmaboda- Karlskrona stod färdig 1874 som en del av linjen Växjö- Karlskrona byggdes många småstationer utefter järnvägen. I dag är inget av stationerna i drift, däremot stannar tågbussen vid vissa av dem.Dock stannar inga bussar eller tåg i Linnefors längre. Stationshuset är dock kvar som ett minne från svunnen tid. Den byggdes 1874 och moderniserades 1944. När sista tåget stannade här har jag ingen aning om men det är många årtionden sen det skedde.

Till stationshuset hör en jordkällare och tre uthus. Samtliga dessa byggnader förstärker känslan av spökhus. Det ser ut som ingen varit det på många år men ändå är det inrett inne i byggnaden som tyder på att någon har varit där nyligen. Är det någon som vet mer om huset så kontakta gärna mig.

Jag och Karin var och undersökte huset i helgen och det blev dessa kort. Denna undersökning gav mig inga svar utan desto fler frågor och en förstärkning av känslan av mystik och spökhus. Husen ligger lite avsides och syns inte förrän man är nästan inpå knutarna. Speciellt nu när träden fällt ut sina löv och skymmer huset ännu mer.
















Stationshuset. Den ser ogästvänlig ut men samtidigt väldigt spännande.










Här är kontrasterna som förbryllar mig. En dalahäst som verkar relativt ny och en krukväxt. Kan visserligen vara av plast men den ser ändå fräsch ut. Ett av rummen fanns det porträttbilder och andra växter (alternativ av plast)











Sen i nästa fönster ser det ut så här. Det fanns även rum där möblerna var ihopsamlade på hög. Sen finns det en säng som var tryckt mot en gammal TV.















Ett av uthusen















Spindelväven har tagit över uthuset. Ser väldigt förfallet ut.














Jordkällaren där naturen håller på att ta över. Man kan skymta ett av uthusen till vänster.














Inuti jordkällaren hittade vi ett par gamla skor och en stövel. Rätt så otäckt faktiskt.















Vi hittade även denna tidning i ett av uthusen












Det tredje uthuset ligger längst med järnvägsspåret. Där hittade vi dessa overaller och regnrockar. Som synes var det länge sedan de användes.

6 kommentarer:

tomasrj sa...

Dokumentära bilder. Har du kollat så att det inte ligger nåt människorskelett i skogen i närheten...?

Lasse Strömberg sa...

Spökhus? Jag tycker stationshuset ser jättefint ut.

Nicke Grozdanovski sa...

Tomas- Jag har inte undersökt omgivningarna efter skelett. Det borde inte finnas något sånt där, men man vet inte :-)

Nicke Grozdanovski sa...

Lasse- Jag tycker den är ogästvänlig men spännande byggnad

Momo sa...

Åh. Jag älskar gamla vackra övergivna hus. Spöken eller ej.

Nicke Grozdanovski sa...

Momo- Vackert vet jag inte om Linnefors station är men det är ju det som är så spännande och förstärker dess mystik :-)