söndag, september 27, 2009

Ökad segregering ger sämre kunskaper

Skolverket presenterade i fredags rapporten "Vad påverkar resultaten i svensk skola" som visar att ökade klassklyftor i Sveriges skolor leder till sämre kunskaper. Orsakerna till utvecklingen är en ökad segregering som är en följd av det fria skolvalet, skolpengen, etableringen av fristående skolor och kommunaliseringen av skolan.
- Skolan är inte längre likvärdig och klarar inte av att kompensera för elevernas sociala bakgrund och skilda förutsättningar, säger Rossana Dinamarca utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

- Utbildningsminister Jan Björklund står helt handfallen inför skolans problem och presenterar flumförslag som exempelvis fler betyg och lägre kunskapskrav för elever på gymnasieskolans yrkesprogram. Det är åtgärder som förstärker kunskapsklyftorna, säger Rossana Dinamarca.

Vänsterpartiet har tre enkla förslag för att göra upp med den katastrofala borgerliga utbildningspolitiken och skapa en likvärdig skola där alla elever har rätt till kunskap:

Elevernas behov av ska styra resursfördelningen.
Staten ska ta ett större ansvar för skolan.
Reglerna för fristående skolor ska skärpas, bl.a. ska aktiebolag, med vinst som huvudmål, inte få driva skolor.

Inga kommentarer: