måndag, september 14, 2009

Ett år med Linneforsbäcken

Nu har exakt ett helt år gått sedan jag för första gången tog ett kort på Linneforsbäcken. Därmed är cirkeln sluten och årstiderna har kommit och gått och bilderna har i takt med dessa förändrats. Det har varit spännande att se hur naturen med sina olika färger har förändrats vid bäcken och dess omgivning. Med dagens septemberbild lämnar jag denna bäck för denna gång och letar efter ett nytt ställe att skildra under ett helt år. Vi får se vad det kan tänkas bli.
















Linneforsbäcken, 14 september 2009 Kl.16.32















14 augusti Kl.18.33















14 juli Kl. 17.12
















14 juni Kl. 16.29















14 maj, Kl.10.32















14 april, Kl. 13.38















13 mars kl. 15.21
















14 februari Kl. 08.34















14 Januari Kl. 14.04















14 December Kl. 13.26















14 november Kl. 14.11















14 oktober Kl. 10.16
















14 september 2008. Kl. 11.09

6 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Det är intressant att se hur naturens färger utvecklas under året. Kanske det gyllene oktoberljuset (nästan som en målning) är min favorit bland dessa bilder, tätt följd av den härliga vårgrönskan.

Nicke Grozdanovski sa...

Jag kan bara instämma i din kommentar. Min favorit är alla bilderna men ska jag välja ut en så är det nog Juni bilden. Den ser ut som den är tagen i en regnskog någonstans runt ekvatorn. Så djup grön att det nästan är lite overklig.

Lasse Strömberg sa...

Jag noterar att det förekommer snö på endast en av bilderna. Kan det vara ett tecken så gott som något på att vi är inne i en klimatförändring?

Björn Nilsson sa...

Jag noterade samma sak. Men en del nästan snöfria vintrar såg vi ju redan innan klimatförändringarna började bli märkbara. Har för mig att jag pratade med en norrköpingsdam någon gång i mitten av åttiotalet, och hon hade ett barn på några år som aldrig sett snö!

Nicke Grozdanovski sa...

Lasse- Det vill jag inte säga att det är ett tecken på det även om den givetvis är ett aktuellt hot mot oss. Eftersom jag tar kort endast en gång i månaden på denna bäck så gäller det att det är just snö då vid detta tillfälle. Men kollar du på övriga bilder under vintermånaderna så ser du att lite snö hade vi allt här nere i småland. Början på Januari var väldigt snörik och kylig. Det vet du när du hade Tomas på besök under trettonhelgen och ni tog kort på omgivningen då.

Nicke Grozdanovski sa...

Hoppas verkligen att de barnet nu har sett snö. För den tillhör ju vårt klimat här uppe i norr :)