måndag, september 21, 2009

Åforsteaterns höstsatsning- Kultur för en hundralapp

Åforsteatern har en satsning under fyra tillfällen under hösten under parollen ”kultur för en hundralapp”. Samtliga föreställningar är i Åfors Folkets Hus. Jag ställde några frågor till en av eldsjälarna i teatern Jensy Elvung om denna kultursatsning med start nu på onsdag den 23 september.

1. Hej Jensy Elvung, Berätta lite grann om bakgrunden till Åforsteaterns uppkomst?

Min kamrat Susanne Gustavsson som jobbar på Åfors Glasbruk var på ett IF-Metallmöte där hon fick skådespelaren och manusförfattaren Roland Jansson till bordsgranne. Tidigare på mötet hade Susanne uttryckt sin frustration över att ingen ville köpa glasbruken när de var till salu, innan Torsten Janssons tid. ”Detta kan man göra teater av” sa Roland till Susanne. Sen var bollen i rullning och när Susanne berättade om ett eventuellt teaterprojekt var jag genast med på noterna.

2. Vad är syftet och målsättning med teaterföreningen?
Så här står det i våra stadgar:
"Åforsteatern är en ideell förening i Åfors, Emmaboda kommun. Föreningens huvudsakliga mål är att spela teater och främja teaterintresset. Det ska vara teater med mening och ett budskap där solidaritet, människors lika värde och rättvisa genomsyrar verksamheten. Vi ska sträva efter att hålla en hög konstnärlig kvalitet."


3. Efter en tids tystnad och förberedelser lanserar ni under hösten satsningen ”Kultur för en hundralapp”. Vad är tanken bakom den satsningen?
Kultur skall finnas tillgänglig för alla. Priset ska inte vara avskräckande och det ska finnas möjlighet att ha ett kulturutbud även på små orter.
Viktigt är nu att många blir sugna på att besöka våra evenemang. För utan publik faller vår idé ganska platt.


4. Det börjar redan på onsdag den 23 med föreställningen Två systrar. Vad vill du säga om denna föreställning och vilka blir de andra tre?
Två systrar är en föreställning om kärlek som kommer och kärleken som går. Mary-Lou Ward tillsammans med en musiker framför denna föreställning.
För den som vill veta mer
www.regionteatern.se

Den 21 oktober är det dags för Musica Åfors att spela passionerad barockmusik och
I den 4 november kommer skådespelaren Pär Sörman och berättar om Dan Andersson , och sjunger hans sånger. http://www.sorman.nu/

Slutligen blir det troligtvis en LITEN föreställning med Åforsteatern den 16 december. Vad det blir vet vi inte ännu. Det ska vi arbeta fram under höstens studiecirkel. http://www.aforsteatern.se/

5. Kultur är vida begrepp. Vad är kultur för dig och vilken är din egen erfarenhet innan du blev aktiv i teaterföreningen?
Kultur är mycket för mig – ett begrepp för livskvalité och glädje och njutning på ett själsligt plan. Min egen erfarenhet har bestått av engagemang i TIG , teater i glasriket som bildades efter ”Gräv där du står” cirklarna och Framtidscirklarna som var i slutet av 70-talet och början av 80-talet i ABF:s regi. Dessutom har jag varit och är fortfarande engagerad i Algutsboda Hembygdsförening.
Jag är en bokslukare sen barnsben och så givetvis har jag dansat mig fram genom livet. Dans i alla dess former är kultur de,t med mycket glädje.
Givetvis gillar jag också att besöka musik och teaterföreställningar i mån av tid.


6. Du har så att säga föreningslivet i blodet genom din far som i sin ungdom var en aktiv föreningsmänniska och fortfarande hänger med trots en ålder av över 90 år. Hur har din barndom och uppväxt påverkat dina värderingar och ditt engagemang i olika föreningar?
Både min mor och far var mycket aktiva föreningsmänniskor, så jag har på sätt och vis vuxit upp i Åfors Folkets Hus. Mor Inga jobbade på banken där och far Didrik var bibliotekarie varje onsdageftermiddag och så var det ju föreningsmöte på kvällarna.
Att delta i föreningslivet och arbeta ideellt har varit en självklarhet för mig. Det ska man göra dels för att det ger oerhört mycket av gemenskap, men också för att det är ett sätt att vara med och påverka vad som händer i samhället.

7. Har teaterföreningen någon egen produktion på gång under nästa år?
Just nu har vi många tankar men vet ännu inte riktigt hur det blir. Teater tar kraft, men jag hoppas att vi ska kunna ha en lite större produktion till hösten 2010. Något vi skulle vilja göra är en föreställning om alla människor som har flyttat till Åfors, bott kvar eller flyttat efter ett tag. Det finns säkert många historier både roliga och sorgliga, att berätta om mötena mellan alla dessa människor, som kommit från olika delar av världen just hit till Åfors.

8. Samarbetar ni med andra teaterföreningar?
Nej, vi har inget sådant samarbete men vi är medlem i ATF. (Sveriges arbetarteaterförbund)

9. Ni har två stora föreställningar bakom er, jag var delaktig i dessa två så jag vet vilket jobb vi la ner på dessa. Men ack så roligt vi hade under hela resan. Vilka är dina bästa minnen från dessa föreställningar?
Det är så många minnen som poppar upp när jag tänker tillbaka.
Oron jag hade över att jag och Susanne lurat med så många till att vara med i ” I skenet från en glasugn”. Jag visste hur mycket arbete som låg framför oss med det visste inte de andra. Vilken lättnad när det blev succé och alla var glada och nöjda över vår teatertid.

Rysningen som gick genom hela kroppen när vi spelade ”I skenet från en glasugn” för publik första gången och de stående ovationerna,. Personliga prestationer, när de som skulle vara med i köket sen gjorde fantastiska prestationer på scengolvet.
Känslan av att få dela detta med min yngsta dotter, i ”Glasklockan” där vi spelade samma person, men i olika åldrar.

Framför allt var det viktigaste för mig att visa på, att tillsammans kan man försätta berg. Tillsammans är vi starka och kan uppnå sådant som man innan trodde var möjligt.


10. Här är ordet fritt, är det något du vill tillägga som jag inte har tagit upp i mina frågor?
Jag vill bara nämna att teaterarbetet har gett oss alla som var med, en god kamratskap och en gemenskap som är speciell.
Till exempel du och jag Nicke hade nog bara fortsatt att hälsa på varandra för att vi var från Åfors och inte lärt känna varandra mera och så hade jag ju inte fått vara med på din blogg.


Tack Jensy för att du tog tid till dig att besvara mina frågor och jag vill önska dig och oss alla i föreningen ett stort lycka till i kommande arbete.

Inga kommentarer: