torsdag, november 10, 2011

I brist på järnvägsspår

AB Åfors Glasbruk står det på lastbilens dörr. Bilden är tagen i Emmaboda omkring 1920. Det vackra byggnaden tillhörde Neikter & Rosén som bedrev detaljhandel här. Huset byggdes 1905 på Långgatan söder om järnvägsstationen efter att det första brann ner året innan. I dag ser huset helt annorlunda ut och tillhör Ahlsell som har affär här.

Men vad gjorde Åfors Glasbruks lastbil här? I och med att det inte finns någon järnväg i Åfors så byggde glasburksägarna ett magasin på den södra sidan av järnvägen dels för att  transportera sina färdiga glasprodukter till kunderna men hit kom också den sand som är nödvändig för glasmassan. Den förvarades också i magasinet och transporterades den 15 km långa vägen norrut till Åfors Glasbruk.


Källa: Häftet: Åfors- en liten guide

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoj Nicke!
Har du "lånat" bilden på Åfors lastbil utanför Neikters från boken "I Backspegeln"?
Du vet att bilderna där är skyddade av upphovsrättslagen!
MVH: Magnus Karlsson

Nicke Grozdanovski sa...

Jag har inte tagit bilden därifrån utan från häftet "Åfors-en liten guide" där bilden är med.

Jag vill bidra med att sprida vår fina lokalhistoria som både intresserar mig och som är värt att berätta om, jag tjänar inga pengar på detta så jag anser att det inte kan vara något fel.

Med kamratlig hälsning