fredag, maj 11, 2012

Årets match i kväll i Emmaboda kommun

















Redan i kväll så spelas nog årets match i Emmaboda kommun. För i kväll bjuds det på superhett bruksderby då Johansfors möter Kosta IF hemma på IP. Sedan jag i början på 90 talet regelbundet börjat hålla på Johansfors och se lagets matcher har matcherna mot Kosta varit stora prestigematcher. Dels allmänt med två bruksorter med två mils avstånd från varandra som möts med allt vad det innebär. Spelarna i dem båda lagen var oftare förr knutna till orten dem spelade för och många jobbade på glasbruket i både Kosta och Johansfors. Så att möta antagonisten från det andra bruket var en av höjdpunkterna på året för både spelare och publik. Det hände att det gick vilt till både på plan och vid sidan om. Senare blandades arbetarna och man var inte lika hårt knutna till orten längre. Det skapade andra former av prestige och ingen ville förlora denna match för att sen höra pikarna av arbetskamraterna på jobbet vid nästa arbetsdag. I dag i glaskrisens spår saknar man den egentliga brukskoplingen mer än att det finns någon form av glasverksamhet på orterna. Men derbykänslan finns kvar och jag kan lova att de allra flesta spelarna i lagen ser matcherna mot varandra som ett av de stora matcherna under säsongen och som man absolut inte vill förlora.

För min egen del är det också personligt även om jag aldrig har jobbat på något glasbruk. När jag var liten så var vi ofta i Kosta hos vänner som fortfarande idag bor där. Jag kände många som spelade i den svarta Kostatröjan och visst gnabbades vi innan match. Man visste vad som skulle hända om laget som man höll på förlorade. Det skulle inte gå omärkt förbi om jag säger så. Fortfarande känns det speciellt när det närmar sig match mellan Johansfors- Kosta även om mina vänner för länge sedan lagt sina skor på hyllan. Lagen har ofta spelat i samma serie och följt varandra genom seriesystemet. Sen har det givetvis hänt att båda lagen haft sina storhetsperioder och spelat i en högre division än antagonisterna men förr eller senare så möts dem igen.

Kosta är en av de stora favoriterna i årets serie. Klubben har i år 100 årsjubileum och man har värvart bra med många hemvändade Kostaspelare och målsättningen är utan tvekan spel i DIV 5 nästa säsong. Bl a har man fått hem en av mina barndomsvänner Goran Petkovic som spelat i Trekanten senast. Han har redan gjort fem mål på de två första matcherna så JIF:spelarna måste ha en extra vakande öga på honom  Till matchen i kväll har man dock en heldel skador. 7st ordinarie A-spelare, sen har de Marco Karlsson avstängd.

Även Johansfors har skadebekymmer men flera ska testa inför kvällens match så vi får se vilka som tränare Johnny Elm ställer på benen i kvällen. Laget måste vara på tårna från avspark för vi har inte råd med en förlust för då är vi efter Kosta med hela fem poäng och dessa fem poäng är jättejobbiga att ta in även om det är långt kvar av serien. Båda lagen kommer gå för seger så matchen känns väldigt oviss. Det kommer bli en typisk derbymatch där ingen kommer att vika ner sig och jag hoppas att JIF är det starkare av de båda lagen. Svårtippad match som jag ändå tippar med hjärtat och med lite hjärna också, 3-2 till JIF.

Kosta hemma under 2000-talet. (hemmalagets siffror först)
2011: 8:0
2010: 4:1
2009: 11:0
2008: 2:1
2003: 1:2
2000: 0:1

ÖVRIGA MATCHER I OMGÅNGEN.

2012-05-11 19:00 Skruvs IF - Älghults IF
2012-05-11 19:00 Bäckebo GoIF - Lenhovda IF
2012-05-11 19:00 Alsterbro/Kronofors IF - Örsjö IF

Inga kommentarer: