måndag, maj 21, 2012

20 år sedan gasexplosionen i Emmaboda

I dag är 20 års sedan Emmaboda skakades av en omfattande explosion som hördes på långt avstånd och orsakade stor förödelse i Centrum. Det var Trossings Glas som jämnades med marken. Smällen som totalförstörde företaget orsakades av att en gasoltank intill företagsbyggnaden exploderade. Många fastigheter fick skador av explosionen och byggndasdelar från företaget som landade överallt på en stor radie. Många fönsterrutor blåstes ut och det såg ut som ett slagfäl men som ett mirakel omkom ingen utan det blev endast lättare personskador.

Själv befann jag mig på Lindåsvallen och såg derbyt mellan Lindås- Emmaboda och det var många som gjorde detsamma. Jag minns att det var ett flygplan som flög över Lindås sekunderna innan det plötsligt small och marken gungade av tryckvågen. Halvminuten senare höjdes sig det stora rökmolnet bakom trädtopparna. Minns också den oron som uppstod på planen när många trodde att de var planet som hade störtat, men den dök upp igen minuterna efter explosionen. Många trodde sen att Runes bensinstation hade exploderat innan ryktet kom om vad som egentligen hade hänt.

Jag minns inte om matchen avbröts eller inte men det borde den ha gjort för självklart spreds sig oron om nära och kära. Vi befarade att många hade omkommit i katastrofen, Jag minns all bråte som låg på vägen när jag körde in mot Emmaboda och jag är som alla andra väldigt glad att det senare visade sig att ingen omkommit. Kommunledningen i Emmaboda fick snabbt igång sin krisorganisation och tillsammans med länsstyrelsen, räddningstjänsten och polis från Blekinge, Kalmar och Kronoberg började man organisera alla insatser och säkra alla skadade byggnader. Även hemvärnet patrullerade och bevakade under alla butiker som saknade fönster.


Håkan Bäcker ger följande minnesbild:

"Hej, jag satt i studion och övervakade sändningen av Harry Ljungrens repris Skivor från Vackamo. Plötsligt skakade allt i källaren, som det exploderat i Folkets hus. Jag mindes att Hus Per kom ner, och undrade om oljepannan exploderat. Men det var Trossings som gick upp i rök. Kvällen gick sen i explosionens tecken med en flera timmars krissändning, där jag informerade om läget i Emmaboda, varvat med telefon intervjuer av kommunalråd, och andra som viste något om gasexplosioner. Mycket kul att varit i hetluften bokstavligt talat. Det var roligt att avsluta sändningarna efter ett par timmar, och att veta att inga mist sina liv, bara några lätare skärsår. Det är då Radion är som bäst. Snabb och informativ."


Lennart Gustavsson (C) ajournerade kommunfullmäktige. Mikael Nilsson fick ett element på fötterna och Bo Eddie Rossbol trodde att en atombomb fallit över Emmaboda.

Deras vittnesmål kan läsas i lördagens Östran
Bilder från explosionen: här och här

Inga kommentarer: