söndag, oktober 31, 2010

Örsjö kyrka

Örsjö kyrka som ligger i Nybro kommun har en spännande utseende.  Kyrka är ritad av arkitekten E.V. Langlet. Trots att denne man var före sin tid, fick han se 12 stycken eget ritade kyrkor bli byggda och Örsjö var den sista. Örsjö kyrka är en så kallad centralkyrka med hexagonal plan, (6 sidor), den stod färdig år 1893.

I april år 1974 eldhärjades kyrkan, men återuppbyggdes på de gamla murarna och återinvigdes år 1976. Idag har kyrkan interiör från 1970-talet och exteriör från 1890-talet.

Örsjö kyrkas kulturhistoriska värden består i att platsen har haft kyrkor och kapell långt tillbaka i tiden. Men framför allt är det kyrkans ovanliga form och arkitektur, jämfört i ett nationellt perspektiv, som utgör ett betydande kulturhistoriskt värde.

3 kommentarer:

Kulturkamp sa...

Du har kanske missat den gigantiska davidsstjärnan som pryder kyrkans tak?

Rätta mig om jag har fel, men vänsterpartister i allmänhet brukar ha föga övers för kristendomen och svenska kyrkan.

Anonym sa...

Hej Nicke!

Tack för bilden på Örsjö kyrka. Jag håller på och digitaliserar gamla dia och undrade var jag varit när jag tog mina bilder. Sökte på centralkyrka o hittade din intressanta blogg. Kul med årsbilderna och lycka till med politiken. Vi behöver några som ger högermaffian en match då och då.
På mitt foto från 70-talet finns ett kors längst upp. Någon davidsstjärna ser jag inte men det är kanske dags att putsa glasögonen. Hursomhelst, tack för mig.
Bosse i Esbo, Finland

Nicke Grozdanovski sa...

Kulturkampen. Som Vänsterpartist kan man uppskatta kyrkors skönhet utan att för den skull vara kristen. De är en del av vårt kulturarv.

Hej Bosse Tack för din kommentar och dina varma. Alltid trevligt med kontakter med likasinnade som tycker om att fotografera. Örsjö kyrka är vacker och väldigt speciell utformning, en riktig sagokyrka :)