Det finns ett klassiskt citat från en rasist som förtvivlat säger att om ”Sverige tar emot fler flyktingar så kommer jag att flytta till ett land som inte tar emot flyktingar”. Lite moment 22 för den ”stackars” rasisten.
Med bakgrund av detta är det ganska komiskt tycker jag att Sverigedemokraterna ska ha sitt rikårssmöte i Köpenhamn i slutet av denna månad. Ett parti som verkar för stängda gränser för invandrare ska själva utvandra till ett annat land för att diskutera sådana här frågor. Nu hittade man ingen lokal i hela vårt avlånga land. Där ingen vill hyra ut till partiet av olika skäl, så hittade man en lokal i Danmark där de säkert blir välkomnade av systerpartiet Dansk folkeparti.
Sverigedemokraterna säger sig värna om svenska regler, värderingar och lagar. Sverige har både som lag och värdering att landet har religionsfrihet, men ändå motsätter sig partiet att det t.ex. byggs moskéer. Sverige är byggd sen historiens gång, och det som vi kallar svenskt i dag, på influenser utifrån. Det mångkulturella samhället är det samhälle Sverige vilar på. De allra flesta människor i vårt land av både svenskt och utländsk ursprung håller dessa värderingar högt. Detta motsätter sig Sverigedemokraterna med näbbar och klor.
Så jag undrar vilka det är som värnar om Sverige egentligen. De invandrare och svenskar som accepterar att vi är ett mångkulturellt samhälle som håller sig inom de värderingar och lagar med religionsfrihet som gäller i Sverige i dag eller Sverigedemokraterna som vill ha annat Sverige som bygger på intolerans och som definitivt inte är en svensk regel, värdering eller lag. Svaret på frågan är enkel. Jag värnar om ett Sverige byggd på den mångkulturella stenen precis det som gäller i dag.
7 kommentarer:
Nicke: Vi motsätter oss inte att det "byggs" moskeér i Sverige, men vi motsätter oss att det byggs regelrätta moskeér i Sverige. Detta stödjer vi oss delvis genom den gamla Religionsfrihetslagen §1(1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.). Vi anser därmed att tanken om att varje individ har rätt att tro på vad han eller hon vill är religionsfrihet.
Det mångkulturella samhället innebär att svenskar kommer att få ge upp en betydande del utav sin kultur. Vi har bara under de senaste åren sett förändringar som att skolavslutningar i större utsträckning än tidigare hålls i andra lokaler än i kyrkan, då detta som som diskriminerande för de som har invandrat till Sverige. I Malmö skall längre inte fläskkött serveras i skolbespisningen då det är för dyrt att tillgodose både muslimer och svenskar med olika kött, givetvis får svenskar stå tillbaka. Islamiseringen utav Sverige har även lett till att vi har fått fenomen som hedersmord och könsstympning. Påbud om att Sharialagar skall införas i Sverige och att även muslimska lovdagar skall införas i skolan. I riksdagspropositionen 1997/98:16 avskaffades ju även svenskarna formellt som folkgrupp och där det även sägs att svenskarna inte har någon gemensam historia. I media kan man även nu ofta läsa om etniska svenskar och svenskar med svensk bakgrund. Det mångkulturella samhället kommer hela tiden att förstärka vikten eller bilden utav etnicitet, något som vi är negativt inställda till.
Det primära målet med Sverigedemokraternas politik är att återupprätta en gemensam nationell
identitet och därmed också en stark inre solidaritet i det svenska samhället. Partiet tar avstånd
från mångkulturalism, rasism och läror där det etniska ursprunget räknas som det enda eller
avgörande kriteriet för nationstillhörighet.
Mattias: Än en gång skjuter du dig i foten. Du säger att ni inte motsätter er att det byggs moskeér i Sverige för att i nästa andetag säga att ni motsätter er regelrätta moskeér. Ni kan inte både vara för religionsfrihet och samtidigt motsätta er att de har möjlighet att bygga moskeér. En Moskée liksom synagogor och kyrkor byggs ju inte var som helst. Man får ju ansöka om bygglov som alla andra byggnader så att man därefter får besluta om får lov att bygga. Jag kan lova dig att de allra flesta muslimer verkligen gör allt för att anpassa sig efter svenska förhållanden. Sen som alltid finns det rötägg som säger att de vill ta över landet. Men såna fanatiker har du överallt, men du kan inte dömma alla efter en kamm.
Sen resten av ditt komentar andas både seriösitet men även rena skrämselpropagandan. Könstympning, hedersmord är olagligt enligt sveriges lag. Den debatt som har handlat om dessa saker visar att vi tar de på allvar och inte ser mellan fingrarna. Sharialagar kommer aldrig att införas i Sverige. Jag vet inte riktigt vad du har fått de i från. Muslimska lovdagar är förvisso sant. Men jag vet inte om jag ser det som ett problem om alla är överrens om detta. Ingår ju också i religonsfriheten.
Nej du Mattias... i grund och botten handlar Sverigedemokraternas politik om rädsla för det främmande. Om alla människor genom tiderna var rädda för de nya influnserna hade vi inte kommit långt i utvecklingen. Allt som vi i dag kallar svenskt är influenser utifrån.
Så Mattias var inte rädd för det mångkulturella samhället. Välkomna det i stället. Visa upp Sverige för våra nyanlända medmänniskor, visa de våra goda värderingar som bygger på alla människors lika värde och kultur. Tala om vad som är rätt och fel i Sverige. Gör du det kommer även de nyanlända att visa upp all den färgrikedom som deras kultur innebär. Tillsammans är vi starka.
nicke: För oss innebär religionsfriheten att var och en har rätt att tillbe vilken gud man så helst önskar, utan att behöva bli utsatt för trakasserier mm. Vi vill stödja religionsfriheten med den gamla religionsfrihetslagen, det finns heller inget såvitt jag vet i Koranen som säger att neutrala lokaler inte skulle kunna nyttjas som moské.
Du skriver att könsstympning och hedersmord är olagligt, som är mycket riktigt, men som även har blivit bekanta begrepp i Sverige. Detta är något som inte återfinns inom den kultur som har funnits i Sverige, utan som det mångkulturella samhället har medfört till Sverige. Särlagstiftning för muslimer har även redan begärts i Sverige, något som dock förmodligen inte kommer att bli aktuellt på ett bra tag. Speciellt för att innehållet i de lagar som krävdes senast skiljde sig rejält ifrån de värderingar och normer som fortfarande till största del är gällande i Sverige.
Problemet är att svensk invandringspolitik inte har varit anpassad till Sveriges kapacitet och det har även föranlett stora brister i någon form utav integrationspolitik. Delvis så har nettoinvandringen under långa perioder till Sverige varit högre än antalet nya arbeten som tillkommer. Delvis så saknas kunskap och möjlighet till att slussa in dessa människor in i samhället ute i kommunerna saknats i tillräcklig utsträckning. Och kring de större städerna så kan man knappast i någon större utsträckning prata om mångkultur, det handlar snarare om särkultur där man kan se hur de etniska enklaverna växer sig allt större. Svenskarna bor för sig och invandrarna för sig, är detta framtiden som ni avser med mångkultur? Sverigedemokraternas mål är att samtliga inom landet skall kunna känna gemenskap med varandra och till stor del även kunna identifiera sig med det svenska. Vi ser inte heller det etniska ursprunget som det enda eller avgörande kriteriet för nationstillhörighet ( som i exempelvis mångkultur), vi tror att människan är en flexibel varelse som har förmåga att anpassa sig.
Givetvis så kan heller inte människor från andra kulturer till 100% ge upp sin gamla kultur, det är heller inte önskvärt. Vi anser dock att det är de som invandrar till vårat land som skall anpassa sig och inte svenskarna. Den anpassningen skall ske till grundläggande normer och värderingar, samt respekt för de system, regler och lagar som gäller inom landet. Detta är omöjligt idag då invandringens omfattning är alldeles för stor, samtidigt som problemen inom landet redan är tillräckligt stora. Liksom de flesta nationer så har intryck tagits från andra länder och kulturer, kultur består ju både dels i skapande, bearbetning och förädling. Det vi avser med svensk kultur är det som har skapats, bearbetats eller förädlats inom dessa tre områden av svenskar i Sverige.
En företeelse behöver alltså inte ha sitt ursprung i Sverige sedan hedenhös för att vi skall räkna den till den svenska kulturen, det räcker med att den på något sätt har färgats och formats av svenskar. Ett belysande exempel på detta är vårt Luciafirande, detta är ju ursprungligen ett katolskt påfund som syftar till att hedra det Sicilianska helgonet Lucia, men det svenska firandet påminner inte mycket om det italienska. Vårt luciafirande har inslag av allt från asatro och folktro till 1800-talets svenska herrhårdskultur. Här märks inslag från det förkristna ljusalfsblotet som hölls till ljusets ära vid den tiden för dagens luciafirande, lussebullen är en förkristen solsymbol, tomtarna är en rest från vår svenska folktro, stjärngossen och pepparkaksgubbarna är betydligt senare inslag, men har ingenting med det italienska helgonet att göra, liksom sångerna som sjungs.
Mattias: Det där med att ha byggnader där man kan uträtta sin tro är ju viktigt för många människor. Det gäller även svenskar i exil. Det första man nästan gör det är att ordna en plats för byggandet av en kyrka. Så gjorde svenskamerikanerna. Men det förutsätter att man har religionsfrihet och så länge vi har det så måste vi tillåta andra religioner att bygga sina moskeér eller synagogor eller andra religösa mötesplatser.
Det är inte så länge sedan föräldrarna i även i det strikt kristna Sverige bestämmde över speciellt vilka döttrarna fick gifta sig med. Föräldrarnas makt över giftemålet var stor även hos oss. Det är inte helt otänkbart att det förekom våld då med. Det är ett otäck sida av det "kulturella" tycker jag.
Minns också att för några år sedan några ville ha muslimska lagar i Sverige. Men jag minns också den massiva protest från de allra flesta muslimer i sverige mot detta. Du måste förstå Mattias att de allra flesta muslimer inte vill ha särlagstiftning. Man vill istället vara en del av samhället.
Med mångkultur anser jag är att man blandar sig. Därför vill jag se mera av blandning mellan svenskar och invandrare. Det är på det sättet man lär av varandra och får förståelse för varnadra. Men jag vet inte om du har läst utvandrareposet med Wilhelm Moberg?
Det var likadant för de svenskar som emigrerade till Amerika. Man samlades sig i svenskkolonier och byggde upp sin kultur där. Men det dröjde inte länge innan man blandade sig med den inhemska befolkningen. Man tog aktiv del i samhället. Det är så jag vill se vårt mångkulturella Sverige. Det är viktigt att man behåller sin kultur för att sen kunna blanda sig med den svenska.
I Luciatåget har du det mångkulturella samhället. Där blandas precis som du säger hedendom, vår katolska tid och samtidigt vår nutid. Allt har kommit till oss utifrån i olika perioder och stöpts om och blandats in i den svenska mixen. Precis som Tor och Oden en gång kom utifrån och därefter kristendomen i alla dess former till våra dagars ideér och traditioner. Det är en blandning av alla människor som har kommit och de människor som bott i vårt vackra land. Denna blandning sker i dag när nya namn, nya maträtter, nya ideér, föremål, traditioner blandas med det svenska.
Det är inte alltid det nya vinner. Utan det som inte passar i våra värderingar, lagar och traditioener försvinner snabbt igen.
nicke: Även vi förstår och tycker att det skall finnas tillgängliga lokaler för de olika religiösa grupperna som finns inom landet. Men vi anser inte att regelrätta moskeér passar in i det svenska kulturlandskapet och med stöd utav den gamla religionslagstiftningen så anser vi inte att det är lämpligt, då det på många håll har väckt allmän förargelse bla. Men givetvis ska muslimer och judar ha tillgång till lokaler där de kan tillbe sina gudar.
Visst har det inom de flesta nationer existerat någon form utav hederskultur och fortsatt existerar idag. Idag så är det främst hos de invandrade muslimska grupperna som hederskulturen fortsatt är stark och som man även har problem att komma tillrätta med. I dessa fall spelar det ju ingen som helst roll vad det står i lagboken för de människor som blir utsatta. Jag anser även att de kulturbetingade hedersmord som ägt rum i Sverige de senaste åren, har varit tillräckligt frekventa för att ta problemet på största allvar. Även här finns problematik kopplat till problemet med omfattningen utav Sveriges invandring, vi tar emot för många för att kunna på ett bra sätt hantera liknande problem.
"Men det dröjde inte länge innan man blandade sig med den inhemska befolkningen." Dom satt ju i reservat?
Människor har alltid varit något utav ett flockdjur och kommer troligtvis alltid så förbli. Man söker gemenskap och tillhör en grupp där man kan identifiera sig med de medmänniskor som finns i gruppen. Just utifrån detta så anser vi det vara en utopi med det mångkulturella samhället, som aldrig kommer att uppnås. För att ett samhälle skall fungera så måste medborgarna inom landet känna en stor gemenskap och kunna identifiera sig med varandra. I tex USA som du nämner så ser jag en utav anledningar till att det fungerar hyfsat att man har en väldigt stark patriotism för att skapa gemenskap, man har även språkkrav. Det belysande exemplet med Luciatåget var ett exempel hur vi anser svensk kultur formas, med nyskapande, bearbetning och förädling i Sverige av svenskar.
Vi tar avstånd från mångkulturalism, rasism och läror där det etniska ursprunget räknas som det enda eller avgörande kriteriet för nationstillhörighet. Med mångkultur avser Sverigedemokraterna ett samhällssystem där främmande kulturer jämställs med, eller värderas högre än, ursprungskulturen och där staten på olika sätt uppmuntrar invandrare att behålla, eller förstärka, sina ursprungliga identiteter.
Mattias: Jag tycker fortfarande du motsäger dig själv när du argumenterar mot moskeébyggen och samtidigt säger att det är en självklarhet att de ska ha lokaler för sin religionsutövning. Det hänger inte ihop
Om man jämför med hur många muslimer det finns i Sverige och ser antal fall av hederrelaterad mord så är det ett litet antal och dessa lilla antal ska givietvis beivras och tas på största allvar. Skillnaden mellan dig och mig är att du drar muslimer över en kamm medan jag dömer de som utför sådana här hemska brott.
Mångkultur är ingen utopi, den finns i samhället vare sig vi vill det eller inte. Jag ser ingen motsättning i att man har sin kultur och anammar andra folkslags kulturer. Det är också skillnaden mellan dig och mig. Du ser en fara i det främmande istället för att, som mig, se det positiva som våra invandrade kamrater har bidragit för vårat Sverige.
Känslomässig reflektion över samtiden!
Att bygga moskéer eller inte… det är frågan. Att man diskuterar denna fråga inte bara retoriskt/teoretiskt, utan utifrån ett verkligt behov av dessa hus i Sverige, känns overkligt och mycket obehagligt.
Kanske ett islamifierat Belgien, Nederländerna eller Sverige blir ett trivsamt samhälle att bo i. Vem vet? Men det finns en hake: om du ”outsourcar” din framtid kommer den att bestämmas av dem du ger kontraktet till.”
Skicka en kommentar