Vi är rikare än någonsin i Sverige, den materiella standarden är väldigt hög men ändå mår många människor inte bra. Detta gäller även elever på våra skolor. Stressen och konkurrensen elever emellan ökar och detta gäller även emellan skolor . Jag tycker inte om denna konkurrens men det kanske är oundvikligt i dagens kapitalistiska samhälle.
Skolor marknadsför sig själva som om det vore företag. Konkurrensen är inte bara mellan friskolor och den kommunala utan även mellan de olika kommunala skolorna. Man lockar elever med allt från betald körkortsundervisning till bärbara datorer om de väljer den eller den skolan. I vissa fall sker sponsring från företag. Elever blir graderade till handelsvara och det tycker jag inte är en bra utveckling. Men samtidigt tvingar det detta skolor att bli bättre och hålla hög kvalité. Hur kan man få bort den negativa konkurrensen men samtidigt behålla strävan efter hög kvalité? Det borde vara varje skola strävan att hålla en hög undervisning kvalité och god arbetsmiljö även utan denna osunda konkurrens.
Jag tror inte elever mår bra av denna tävlan mellan skolorna för den bidrar till stressen och ohälsan. Det är alltid de duktiga eleverna som sätts i fokus i denna osunda konkurrens för vem vill egentligen vill marknadsföra de elever som har svårt i skolan? Dessa kommer i kläm och dessutom ökar de i antal. Då blir det mer stökigt i skolan med allt från skadegörelse till mobbing för frustrationen är stor bland vissa elever. Elevernas eget inflytande över och ansvar för sin egen utbildning och arbetssituation måste stärkas. Deras eget kunskapssökande ska stå i centrum för verksamheten i skolan och att inte bara höja de kärnämnen som är viktiga för fortsatt skolgång. Estetiska, praktiska och teoretiska ämnen är alla lika betydelsefulla.
Skolan är en del av samhället och är lärarens och annan personal samt elevernas arbetsplats. Det är viktigt att skolmiljön och klimatet är positiv för att elever ska må bra och kunna prestera kunskapsmässigt. Elevernas hälsa ska uppfattas som en fråga för hela skolan, inte bara för den enskilde eleven. Skolan får inte blunda för hur verksamheten organiseras och miljön utformas kan bidra till elevers ohälsa, psykiskt såväl som fysiskt. Om en elev har hög frånvaro, svårigheter i skolarbetet, svårigheter i sociala relationer ska orsaker även sökas i skolan som helhet. För att kunna arbeta förebyggande måste alla lärare ha kunskap om barns och ungdomars hälsa. För att skolsköterska, kurator och psykolog ska kunna ingå i det förebyggande arbetet måste de finnas närvarande i skolverksamheten. Elever ska enkelt och omedelbart kunna komma i kontakt med dem, lärare ska kunna erhålla handledning och dessa yrkesgrupper kan vid behov även ingå i arbetslagens arbete.
Man måste tidigt fånga upp de elever som på något sätt har svårt i skolan. Det gäller både kunskapsmässigt eller att man på annat sätt är orolig i verksamheten. Att införa betyg tidigt är inget som har något betydelse. Skolminister Jan Björklund (fp) har som argument för betyg i lägre år med att man kan fånga upp de som inte klarar skolan tidigare. Men det är ju helt fel väg att gå, att ge eleverna än stämpel redan från tidigare årskurser. De allra flesta lärare upptäcker dessa elever och med hjälp av specialpedagoger och andra insatser kan de få den stöd som gör att de klarar av skolan. Utvecklingssamtalen och de individuella utvecklingsplanerna är bättre verktyg som ger föräldrar och elever mer värdefull information än att man ska få betyg redan från tidiga årskurser.
Det finns massor att göra för att främja våra elevers hälsa och trivsel i skolan och där måste eleverna känna sig delaktiga i tillsammans med övrig skolpersonal. Det finns hopp om framtiden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar