tisdag, mars 20, 2007

Direkt till papperskorgen

Skolministern Jan Björklund (fp) vill göra upp med Socialdemokraterna om skolbetygen. Det är som han säger ”olyckligt om vi byter system varje gång vi byter regering” Nu har vi bytt regering sen ett halvår tillbaka varför byter den borgerliga alliansen betygssystemet då? Varför ska socialdemokraterna tillgodose Björklunds betygsförslag som kommer att öka elevernas stress och betygshetsen ännu mer. Nej det nya betygsförslagen hör hemma i papperskorgen och det hoppas jag vi tillsammans med socialdemokraterna efter valet 2010 ser till att den hamnar där.

Betyg skapar en felaktig kunskapsjakt. Man lär sig för betygen och inte för lärandet. Istället för betyg i lägre årskurser så vill jag stärka elevinflytandet från första klass. Inte så att eleverna ska bestämma i allt eller alltid få igenom sin vilja. Men de ska ha möjlighet att argumentera och lägga fram förslag. På så sätt så lär de sig vad demokrati innebär och jag är övertygad om att man får en lugnare skola på så sätt.

4 kommentarer:

Mats sa...

Det mest nedvärderande betyg som finns är IG....
Bara det är en orsak till att ta bort det.
Sen kan man diskutera hur ett nytt betygssystem ser ut.
Björklunds nya är väl sådär. Det gamla är, sådär.
Krav eller betygshets det är en definitionsfråga.

Nicke Grozdanovski sa...

Är det bättre med F som underkänt och får du FX blir du ännu mer nedtryckt i skorna

Mats sa...

Med IG står det rakt ut stämplat i pannan. iCKE GODKÄND.
Det finns mycket att arbeta på i vår skola.
Vad jag däremot är helt på det klara med är att enbart ett nytt betygssystem inte löser de problem vi har i dagens skola.
Det viktigaste är att få in samma värderingar i skolan som gäller i övriga samhället.

Mats sa...

Och vad ska vi göra med Littorin?
Snacka om att ha en skylt med enkelriktat inopererad i skallen.
Jag är så trött på den gubben.
Tror jag ska bilda ett eget parti.
Sunt förnuft ska det heta. Det är något som politiker normalt saknar.