lördag, mars 24, 2007

vårbilder från andra sidan gränsen

Dagens tur
gick till Fur

Mer poetiskt än så blir det inte och dessutom fick jag med mig vackra bilder hem

Fur ligger i gränsen mellan Småland, Blekinge, Emmaboda och Karlskrona kommun. Det var för länge sedan gränsby mellan Svenska Småland och Danska Blekinge.





















Saleboda ligger i norra Karlskrona kommun, precis vid Fur
Vid Saleboda ligger Västersjön, som är en del av Lyckebyån
Denna vy är mot Norra Sidan




















Västersjön sedd mot Söder



















Att vi är i gammal gränstrakt vittnar denna gatuskylt om i Saleboda
Som tur är finns det ingen risk att stöta på Snapphanar i dag




















Lyckebyån som i Fur utgör gräns mellan Småland och Blekinge


'


Den gamla stenvalvsbron utgjorde förr riksgränsen mellan
Sverige och Danmatk



















Den här stenplattan som finns mitt på stenvalvsbron
vittnar om att gränsen gick här förr
Fast ska man vara petig så ska det vara tvärtom.
Danmark-Sverige ska det vara så blir det rätt



















Den moderna gränsskylten. Bortom skylten är hemmaplan




Den 27 januari tog jag denna bild av Kyrksjön, Vissefjärda.

I dag ser kyrksjön ut så här i vårsolens sken

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag blir avundssjuk jag hoppas ha råd skaffa mig en camera själv det roligt med bilder/ Micke

Nicke Grozdanovski sa...

Ja, kameran är underbar vän att ha med sig överallt. Det blir vackra bilder som man kan njuta av länge