måndag, september 12, 2011

Barnfattigdom är inget som intresserar Emmabodas allianspartier

Titeln är kanske lite tillspetsad men man kan inte tolka det på annat sätt när vi i kväll i Emmaboda kommunfullmuktige diskuterade vår interpellation om just Barnfattigdomen. Trots att interpellation betyder att fler ledamöter kan delta i debatten än jag och Socialnämndens ordförande Stig Ove Andersson (S) så valde företrädarna för de fyra allianspartierna att inte delta. Min partikamrat Hugo Grönlund och Inger- Bark Lagergren (mp) deltog dock. Inte ens när jag senare igen gick upp i talarstolen och gav borgarna en känga för att de inte deltagit och även uppmanade dem att komma upp och säga deras mening om barnfattigdomen hjälpte. De valde trots uppmaningen helt enkelt av någon anledning att inte delta.

Det är otroligt märkligt agerande från deras sida att inte ens säga något. Det visar tycker jag för ett ointresse att ta i denna fråga. Är det så att den borgerliga oppositionen skäms för den politik som leder till barnfattigdom och som deras partivänner bedriver i alliansregeringen. Jag valde medvetet att inte diskutera rikspolitik i kväll mer än att jag sa att det handlar om prioritering och att de beslut som fattas i Stockholm även påverkar oss. Men detta agerande från alliansens sida gör det hela pinsamt och denna skamliga tystnad för de fattiga barnen situation får de bära själva och jag hoppas denna börda blir tung att bära.



Läs mer: Stig Ove Andersson svarar i Östran.
               Östran om Emmaboda högerns tystnad.

Inga kommentarer: