måndag, februari 07, 2011

Stormvarning

Det varnas för storm i kväll och natt över Halland, Skåne, Blekinge och västra Småland där det är utfärdat en klass 2 varning. Även över Kattegatt är det utfört en klass 2.  I större delen av övriga småland där ibland Kalmar län är det än så länge en klass 1 varning som gäller. Just nu är det lugnt men mulet i Emmaboda. Vi får se hur det blir här i eftermiddag/natt. 

 Däremot har jag kollat in Youtube klipp om storm över öppet hav och hittade den här klippet om en vinterstorm på Nordsjön. Det är fascinerande men också skrämmande att bevittna kraften i vindarna. Man känner sig ganska liten när havet rasar utanför. Så håll i hatten eller peruken om de skulle börja blåsa kraftigt.

4 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Jag undrar hur mycket det blåste? När jag var på sjön var det värsta väder jag var ute i storm med orkanbyar, men ändå har jag för mig att vågorna inte var lika höga på som de på filmen.
Men Nordsjön är ju ett grunt hav, kanske blir det högre vågor snabbare när det är grunt?

Nicke Grozdanovski sa...

Det är häftigt att se att det nästan blir som ett hål mellan vågorna. Man har svårt att förstå hur båten kunde klara denna storm. Nordsjön är ju ökänd för sina stormar

Lasse Strömberg sa...

Jo, ett motorhaveri i sånt väder är livsfarligt, då hade nog båten gått under.
Jag undrar hur porslinsförrådet såg ut efter den stormen.

Nicke Grozdanovski sa...

Sen är det... jag vet inte om ordet lustigt är rätt ord i sammanhanget, men det var faktiskt helt vindstilla när Titanic sjönk. Fast hennes haveri berodde ju på andra faktorer. Men det är ändå rätt så märkligt att den här tämligen lilla fartyget håller emot havets raseri på detta fantastiska sätt, medan den osänkbara Titanic sjönk när det var vindstilla. Händelsernas ögonblick kan man säga att det beror på.