lördag, december 25, 2010

Julafton

Julafton 2010 i Emmaboda kommer bli känt för sin stora snömängd. Alla som ville ha en jul med snö har verkligen fått sitt lystmäte. Men det har kostat många snöröjare både tid och kraft att hålla vägarna öppna för att övriga julfirande att kunna ta sig fram. Sverige går i stiltje under de här helgerna. Många som arbetar inom t ex industrin har arbetat in dessa dagar och är långlediga under jul och nyårshelgen. Men vissa samhällsfunktioner måste fungera även om det är helger och man kan inte bara stänga dem hur som helst. Jag tänker på vårdinrättningar som sjukhus, äldreomsorgen och hemtjänst, polisen, brandkåren, affärsbiträden, alla de som har jouren på ett eller annat sätt och många andra som gör en samhällsinsats under jul och nyår. Det är inte alltid man tänker på dessa människor som arbetar under jul och nyårshelgerna men de är värda all uppskattning man tänkas kan. Utan dessa skulle samhället snabbt kollapsa och det tror jag inte alla medborgare är medvetna om, i allafall inte de första de tänker på.

Jag hoppas verkligen att alla får uppleva en trevlig julhelg utan misshandel, fylla och andra otrevligheter. Julen ska vara en fridens högtid, men som vi vet så är det inte alla som får uppleva detta. Det är hemskt tycker jag och jag lider med de som råkar illa ut såväl på julafton som årets övriga dagar. Sen tänker man på de som inte har någon att fira julen med och som sitter ensamma hemma i stugan. En del har själv valt att ha det så andra är påtvingade ensamheten. Det är de sistnämnda som man skänker en tanke en helg som denna.

God fortsättning på er alla.












Mycket snö har det samlats på taken på hyreshusen där jag bor i Emmaboda. Det ser vackert ut men lite farligt och det gäller att inte vara under den dag då snön faller ner.













Snö snö och åter snö.Inga barn som leker på denna lekplats denna julafton












Även i Åfors har det kommit mycket snö. Här syns de två växthus som finns hos mina föräldrar














Den stora häcken syns knappt under snövallarna.














Mat hör lite julen till. En god jultallrik avnjöts i går.

Inga kommentarer: