I kväll äger den sista kommunfullmäktige i Emmaboda innan sommaren rum. En del intressanta ärenden finns på dagordningen som t ex förskottering om plattformar i Vissefjärda som förhoppningsvis ska leda till pendeltågstopp där om några år. Jag kommer få svar av bildningsnämndens ordförande Jan Olof Jäghagen (S) om barnomsorg på obekväma tider.
Sen kommer vi att diskutera Glasrikets AB varumärkesplattform där det finns lite att diskutera Det handlar om att marknadsföra Glasriket både lokalt, nationellt och internationellt och då kommer man ta fram denna varumärkeplattform om vad Glasriket är. Det står mycket bra där om egenskaper och fördelar med glasriket, det står vilka som är våra profilbärare i området och Glasrikets vision. Denna vision är enligt plattformen:
att glasriket ska vara det självklara valet för den globala resenären som vill kombinera magiska upplevelser byggda kring glaskonst, design och småländsk natur. Att glasriket ska vara mer än bara glasupplevelse utan även en plats för naturupplevelser, kulturhistoriska upplevelser samt barn och familjeupplevelser.
När det gäller profilbärarna för området så handlar det om symbolisera glasriket och förmedla vår profil, teman och budskap. De ska skapa lyskraft och publicitet och därmed öka intresset för glasriket. Sådana profilbärare är t ex mångfalden av hyttor, studiohyttor och spetsdesign, hyttsill, Kosta Boda art Hotell, Glasrikets skatter, The Glass Factory, älgparker, utvandrarbygd, vår natur, vandringsleder, Mundekulla mm. Här saknar jag två aktörer som är viktiga för glasriket nämligen Kristllmuseet i Broakulla och HönsaLottas Luffarmuseum i Boda. De måste absolut vara med nämnda som profilbärare i Emmaboda kommun och glasriket. Därför kommer jag att yrka på att dessa två aktörer läggs till.
När det gäller egenskaper är det de man förknippar med glasriket och gör området unikt. De är t ex de olika glasbruken, glashyttor, glasblåsning, hyttsill, konst och bruksglas, formgivare, röda stugor, bruksmiljöer och den småländska naturen med allt vad det innebär. Här skriver man dessutom att här finns trevliga enkla avslappnade människor som något unikt för glasriket. Att vi är trevliga låter ju bra men frågan är om det måste stå i en varumärkesplattform att vi är det. Vad innebär en enkel avslappnad människa. Är det Kronblom man ser framför sig när man tänker på det?
En trevlig enkel och avslappnad människa.
Inget ont om Kronblom men nog är vi människor mer komplexa än så och det är väldigt dumt att katalogisera människor på en varumärkesplattform för glasriket. Därför kommer vi i Vänsterpartiet yrka på att detta ska strykas ur texten. Men för övrigt är det en bra plattform som tar fram vad Glasriket är och ska vara.
1 kommentar:
Nänä, Kronblom är från gränsen Gästrikland/Dalarna, ingen smålänning. Det är ganska tydligt vad som avses. Smålänningar är avslappnade, Kronblom är lat. Larva er inte.
Skicka en kommentar