lördag, juni 18, 2011

I dag invigs The Glass Factory

I eftermiddag invigs  The Glass Factory i Boda av Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt. Även om Juholt är en riktig kulturvän så kan det uppfattas av allmänheten att det blir för mycket partipoltik över invigningen och det vore synd tycker jag. Men det är inte första gången socialdemokratiska partiledare inviger museum i kommunen. I september 1983 invigde dåvarande partiledare och statsminister Olof Palme Kristallmuseet i Johansfors.

Jag har tidigare skrivit att en Bodabo borde klippa banden. Jag lanserade Markku Ahonen som en värdig representant för det kämpande folket i Boda Glasbruk. Han och hans fru Ann-Lousie har under många år på olika sätt kämpat för ortens överlevnad. De har varit aktiva i både samhällsföreningen och framför allt i idrottsföreningen Bodabruks GoIF. De har vågat sticka fram näsan för Boda Glasbruks bästa. Även jag som kommunpolitiker har fått både ris och ros från dem när de tycker jag förtjänat det. Det är sådana engagerade kommuninvånare vi vill ha. De är inte ensamma givetvis för det är några stycken eldsjälar som aldrig någonsin gett upp sitt Boda. Därför borde Markku eller någon annan av dessa klippa banden när Bodasatsningen i eftermiddag invigs för även om glaset är i centrum så får man aldrig glömma människorna i orten.

Jag vill slutligen önska alla inblandade ett stort lycka till och en framtida framgång som kommer gynna oss alla.

Inga kommentarer: