tisdag, mars 01, 2011

Marieberg

Storgatan 21 heter Marieberg och från mitt vardagsfönster kan jag se detta vackra hus. Den har en anknytning till där jag bor tvärsöver gatan för här fanns det som ni kanske har läst om tidigare på min blogg ett stenhuggeri. Historien om detta företag kan ni läsa om ni klickar här.

Det var grundaren till stenhuggeriet Fritz Svensson som 1913 började bygga huset. Här bodde han med sin maka Hulda. Fritz bodde här till sin död 1933 och därefter övertog dottern Seri huset där hon bodde tillsammans med sin make Philip Philipsson. Om Hulda bodde kvar i huset efter Fritz bortgång vet jag inte men man kan nog förmoda detta. Numera äger Seris systerdotter Margareta huset där hon bor tillsammans med sin make KG Håkansson. Marieberg har alltså gått från släkt till släkt sen Fritz Svensson byggde huset 1913.

Inga kommentarer: