tisdag, mars 15, 2011

Järnvägsgatan 22








Årtal på denna bild är okänt men jag kan tippa på 50-talet. På den tiden nådde Hantverkargatan ända hit ut. I förgrunden syns vattenfontänen på järnvägsparken. Den uppfördes 1934.

Järnvägsgatan 22. Svenska Handelsbanken byggde huset i Emmaboda 1930 och första kamren hette Hjalmar Gunér. Vilket år handelsbanken flyttade från huset vet jag inte. Men det var inte så långt i allafall för Handelsbanken finns i dag på Järnvägsgatan 24. Efter bankens utflyttning har huset används en tid som polistation. Anns Shop har också funnits i huset. 1991 köpte fototeket fastigheten och här inrättades en fotoatelje med fotoaffär och laboratorium. För några år sedan flyttade fotoverksamheten från huset till andra lokaler i Emmaboda och huset stod tomt i några år. Fast jag kan inte med säkerhet säga om det under tiden har bott någon på övervåningen. Numera i lokalerna finns caféet Himmel och Pankaka som drivs av Terttu Biarne









I dag ser det ut så här. Där Hantverkargatan mynnande ut finns Handelsbankens lokaler. Men fontänen finns kvar och Gamla handelsbankshuset som i dag kallas Himmel och panka. Fast om ni jämför med den översta bilden så är det några smärre förändringar på huset.
Källa: Emmaboda hembygdsförening- Emmaboda tätort 125 år (1999)

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Kul med bilder från då och nu från samma plats. Det som slår mig när jag ser de bägge bildena är att det såg trevligare ut då än nu.

Nicke Grozdanovski sa...

Jag håller med dig Lasse, Att bilden från förr är med idyllisk än vad det är i dag. Hade varit trevligt att åka tillbaka dit och se hur det såg ut i färg.