lördag, mars 12, 2011

Macken mitt i byn


Strax väster om hörnan vid Järnvägsgatan i Emmaboda byggde Miles Karlsson 1935 en NAFTA station. Under andra världskriget såldes här gengasved och kol. I ett garage på andra sidan vägen i nuvarande järnvägsparken hade man ett förråd som disponerades av Alexander Pettersson. Efterhand blev det också som syns på bilden en taxirörelse här och NAFTA blev till en GUIF mack. 1972 flyttade taxirörelsen till sin nuvarande plats vid taxitorget och då lades verksamheten på Järnvägsgatan ner. Byggnaden revs och pumparna togs bort. Om bensintanken under marken finns kvar eller inte vet jag inte. Jag har hört att den finns där men jag har svårt att tro att man lät den ligga kvar under marken vid rivningen. Den vita byggnaden där namnet AB Bernhard Jeansson syns är det som i dag är Hörnan och som är en klädesaffär. Att den heter så är därför att den ligger i hörnan där trevägskorsingen Järnvägsgatan och Storgatan möts.









Här från Järnvägsparken syns bensinmacken till vänster och Hörnan som dominerar bilden. När bilden är tagen vet jag tyvärr inte




I dag ser platsen ut så här. Där bensinmacken en gång låg är det en öppen yta och en väg till Centrumstorgets parkering. Fortfarande kan man på Hörnanbyggnaden skymta namnet AB Bernhard Jeansson. Byggnaden i förgrunden byggdes 1930 och var ursprungligen Handelsbank men är numera ett café som heter Himmel och Pannkaka.


Källa: Emmaboda hembygdsförening- Emmaboda tätort 125 år (1999)

Inga kommentarer: