måndag, februari 09, 2009

Är verkligen att stoppa ett möte rätt väg att gå?

Att värna demokratin är ett fundament i vänsterpartiet grundläggande värdering. Att få föra fram sina åsikter till allmänheten är något som varje demokratisk stat har som signum. I Emmaboda upplever jag att vi har en bra klimat mellan de olika politiska företrädarna. Därför känns det väldigt tråkigt att läsa i våra lokala medier Barometern och Östran att Bildningsnämndens socialdemokratiske ordförande har stoppat ett möte som moderaterna skulle ha hållit i kommunbiblioteket i lördags förmiddag.

Att ha politiska möten på ett bibliotek kan såklart diskuteras även om jag har en klar åsikt om detta. Jag inte ser några problem att ha politiska träffar med allmänheten på ett bibliotek om man inte stör verksamheten och talar om innan att man är där i det syftet. Har man dessutom fått klartecken från kommunens kulturutskott, bildningsnämnd där jag själv sitter och slutligen även från bibliotekschefen så är det ytterst allvarligt att som nämndsordförande gå in och stoppa moderaterna att ha sitt möte.

Motivet till detta är enligt honom att moderaterna annonserat om sitt möte i dagspressen och att de var inte de som kulturutskottet beslutade om. Däremot ett rådgivande beslut i kulturutskottet att politiska partier ska kunna finnas på biblioteket med bland annat bokbord och bjuda intresserade på en kopp kaffe och politisk information.

Jag kan inte riktigt förstå skillnaden mellan beslutet och anledningen till mötets stoppande. Vill man ha allmänhet till sina träffar så annonserar man helt enkelt. Det finns enligt mig ingen motsättning i detta.

Bildningsnämnden som nämnd har inget med detta beslut att göra och även om vi samarbetar med socialdemokraterna står vi i vänsterpartiet inte heller bakom detta beslut att stoppa ett möte. Det är en liten klick socialdemokrater som agerar på detta viset och vi ser allvarligt på detta och kommer ta det till debatt i vårt gemensamma gruppmöte i kväll.

Ville man inte ha sådana politiska möten borde man i så fall ha sagt det tidigare när diskussionen var uppe i kulturutskottet eller i nämnden eller ta en diskussion efteråt om vad som gäller där alla i nämnden kan komma till tals. Men att gå in som enskild politiker, må så vara en nämndsordförande, och stoppa ett politiskt parti att ha sitt möte är helt fel väg att gå och det heller utmynnar i att socialdemokraterna skjuter sig själva i foten. För det är inga vackra rubriker som möter dem i dagspressen i dag och jag tror att debatten kommer att bli helt fel ur deras synvinkel.

För inte tror jag att andemeningen var att stoppa moderater att ha ett möte utan det är platsen som de reagerar emot och inte tror jag att bildningsnämnds ordförande inte skulle ha demokratiska värderingar. Jag känner honom väl och vet att han är bra politiker som vill kommunen väl. Det är därför väldigt förvånande att han agerade på detta sätt. Nu kommer debatten bli en helt annat än vad som tidigare vad tänkt och där kommer säkert moderaterna att vinna allmänhetens sympatier och Socialdemokraterna kommer att upplevas som maktfullkomliga och det var nog inte meningen ur socialdemokratisk synvinkel.

Läs mer:
Barometern
Östran

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Bedrövligt agerat av sossarna!

Jag ser inga hinder i att politiska organisationer arrangerar öppna möten i exempelvis ett bibliotek - så länge det tydligt framgår vem som arrangerar.

Maktmissbruk är nog ganska typiskt från många kommuner där majoritetspartiet är rädda för att släppa in oppositionen i offentliga lokaler. Det hotar makten. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett liknande scenario från min kommun där centern styr och är livrädda för att oppositionen ska öppna ögonen på invånarna.

Så i fallet Emmaboda stödjer jag att moderaterna ska få hålla möte i biblioteket.

Mats sa...

Biblioteket som möteslokal. Det måste vara en av de saker som biblioteket är till för, så länge den ordinarie verksamheten inte störs.
Desto fler verksamheter som kan inhysas på biblioteket desto bättre, allt för att bevara biblioteksverksamheten.

Att S i Emmaboda agerar respektlöst är ingen nyhet alla minns väl att kommunens skattebetalare under många år fick betala deras hemsida. Har det gjort rätt för sig i det fallet?

Summa sumarum tycker jag att de dragit ner byxorna på sig själva genom att stoppa mötet. Folk har reagerat mot S i det här fallet.

För politiska möten i biblioteket.

Nicke Grozdanovski sa...

Det finns många som tycker annorlunda än både Tomas och Mats och som inte stöder politisk verksamhet i våra bibliotek.

Jag tycker som ni att man ska ha mötesplatser för politisk verksamhet så länge man inte stör ordningen för övrig verksamhet.

Men att stoppa ett möte gör att man tyvärr släpper fokus på den viktiga frågan som det egentligen handlar om till en annan betydligt allvarligare. Nu framstår socialdemokraterna som maktarroganta och det ser inte bra ut i media.

Det hade varit bättre att låta moderaterna ha sitt möte och skulle de ha stört ordningen eller att övriga besökare reagerat negativt kunde man tagit upp diskussionen återigen. Då hade bollen varit hos moderaterna och de hade fått stå tillsvars för arrangemanget Nu är all fokus på (s) agerande.