tisdag, december 09, 2008

Julbelysning

Så har års när mörkret är över oss större delen av dagen (i norr är det mörkt dygnet runt) är det väldigt vackert med all denna julbelysning som finns överallt. En del kör den lågmälda stilen med en liten adventsljusstake i fönstret på sin höjd medan andra fläskar på ordentligt. Hur man än gör så bidrar man med julstämningen till fröjd för de allra flesta människor.

Jag var i dag i Kosta där jag besökte Kosta Outlet för att handla lite och att sen fota deras julbelysning som inte går av för hackor. Kosta ligger ca tre mil norr om Emmaboda i Lessebo kommun, Kronobergs län.















Ljusbeklädda träd ser lite mystisk ut i mörkret.. ser ut som trädet svävar i luften.











Kortet taget utanför Kosta Outlet som ligger vid bruket. Glasbrukets skorsten är klätt i blått och tronar sig majestätisk upp i bakgrunden.





















Brukets skorsten igen.

















Tomte som önskar alla en riktigt God Jul














Ännu ett ljusbeklätt träd med magnifika grenar. Kosta skola syns i bakgrunden













Tillbaka på hemmaplan. Emmabodas centrumtorg med julbelysning.




















Den stora och vackra julgranen som står på Centrumtorget i Emmaboda







En villa i Emmaboda där ägaren har tagit det där med julbelysning på allvar. Lägg märke till tomten som hoppat fallskärm och fastnat i vänstra taksptetsen. Jag har aldrig sett något liknande tidigare. Det är vackert och häftigt att titta på tycker jag och alldeles precis lagom med dekorationer.










Renekipaget som finns i den ovanståendes trädgård. Man ser tomten sitta på släden längs bak. Men vad den där barbapappa liknande figuren gör där vet jag inte. Inte heller vad den har på sig.















En lysande vacker gran på Kostas Outlet parkeringen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder från Kosta. Det är fint med allt ljus. Men besöka Outleten? Det är ju dyrare på Kosta outlet än i vilken affär som helst inne i stan (Växjö) som säljer samma varor.

Även jag brukar åka till Kosta och kolla in ljusspelet, jag la in några bilder i bloggpost från besöket första året de satte upp alla ljusslingor:

http://fotolasse.se/index.php/samhalle/har-vi-verkligen-dyr-elstrom.htm

Kommer säkert åka dit i år igen och kolla in läget. Men handlar där gör jag inte, annat än möjligtvis något i glasbruket.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Lasse. Jag köpte bara en gran till fönstert för 59 kronor :-) Så någon vidare handling blev det inte. Håller med dig att det är dyrt.

Men det är ändå trevligt att strosa omkring där under denna tid på året och det är ju trots allt gratis än så länge. Men Torsten Jansson kommer snart säkert att ta entré.

Björn Nilsson sa...

Tycker det verkar knepigt att linda in ett helt träd (i lysdioder?). Vad händer när man tror sig vara färdig men till sin fasa och förgrämelse upptäcker en missad gren? Försöker man se oberörd ut medan man sågar av grenen, eller biter man huvet av skam och nystar upp hela ljuspaketet och börjar från början igen (ilsket småsvärande)?

Nicke Grozdanovski sa...

Jadu Björn.. Ska jag vara ärlig har jag inte tänkt på detta förut.. Men frågan är berättigad. Dina båda tankar om detta problem verkar omständiga. Kapar man av en gren så lär det säkert märkas framåt vårkanten och börjar man om från början så tappar man tid och riskerar bli klar framåt 20onde Knut.

Sen gäller det att veta hur många meter ljusslinga det går åt. Men det är precis som min fråga i höstas om hur många löv har en lönn. Det finns säkert något matematisk uträkning på detta med. :-)