torsdag, december 25, 2008

En vit julafton

Jag har ingen koll på hur länge sen vi i Emmaboda fick uppleva en julafton med snö. Jag vet att julen 05 var det barmark under julafton men att snön kom på juldagen och sen höll i sig långt in i mars 2006. I går kom ett snöfallsområde under julaftons morgon och täckte marken med vackert snö. Temperaturen hölls sig under några minusgrader och förstärkte det fallna snötäcket.

Jag hade som bekant jobbat natten till julafton och gick och la mig för att sova strax efter halv nio på morgonen och då var fortfarande barmark. Några timmar senare när jag vaknade strax efter ett så snöade det lätt och den barmark som fanns när jag slöt mina ögon var nu vittbeklätt. Visst hade de sakkunniga meterologerna sagt att det fanns en liten risk eller chans beroende på vem man frågar att det skulle bli en vit jul. Nu blev det så denna julafton 2008. Nu får vi se hur länge den får vara kvar. Kanske försvinner den om några dagar eller får vi uppleva en lång och snörik fortsättning på vintern. Framtiden får utvisa resultatet. Fram till dess så får vi ta vara på dessa dagar med snöbeklädd mark.

God fortsättning på Julen önskar jag er alla.


















Emmaboda, julafton kl.13.45

















Mina föräldrars hus i Åfors. Kl. 14.07
















Åfors, Kl. 17.18





















Det ser ut som det vore en stjärnklar vinterkväll i Åfors. Men det man ser som stjärnor är snö som faller och som vackert reflekteras i blixljuset. Detta blev en vacker och häftig bild med en stor snöbeklädd gran som tronar upp sig i mörkret omgiven av fallande snöflingor.
















Centrumtorget, Emmaboda Julafton Kl. 21.27

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Åforsgranen såg nästan overklig ut och MA-bodas centrum verkar lika ödsligt som vanligt. Var håller folk till där egentligen, man hänger tydligen inte i centrum i alla fall.

Trevlig fortsättning på helgen från en snöfri del av världen!

Nicke Grozdanovski sa...

Granen ser nästan ut som en målning :-) det är spännande ljuset som gör det ,kontrasterna mellan mörkt och ljust. En speciell bild med vacker touch.

När det gäller ödsligheten i torget så kan de förklaras med att de var julaftonskväll när den bilden togs :-) Men tittar du noga så ser du spår på snön att folket ändå har varit på torget under dagen

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på julen