måndag, september 22, 2008

Höstdagjämning

I dag kl 17.55 passerar solen jordens ekvator och dag och natt är lika långa. Efter det blir dagarna kortare och nätterna längre för varje dag som går ända fram till Vintersolståndet 21 december då solen är som längst söderut och dagen som kortats. Sen vänder solen åter sin väg norrut igen. Vi går alltså mot mörkare tider nu och vintern är på väg.

Höstdagjämning är liksom vårdagjämningen ingen dag utan en exakt tidpunkt. Varje händelse förekommer dock vid två olika datum på jorden. Därför är vårdagjämningens (och andra händelsers) datum inte entydigt. Höstdagjämningen inträffar t ex Sverige den 22 september medan det samtidigt redan har blivit den 23 september i Sydostasien.

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Den gnällige felfinnaren (jag alltså) skulle här kunna påstå att dagarna faktiskt krympt i omfattning ända sedan midsommar. Detta deprimerande tillstånd fortsätter till 21/12, men redan 22/12 kan vi glädja åt oss att dagen blivit en eller flera minuter längre igen beroende av var man bor i landet. Undantag: norr om polcirkeln där det är natt hela dan ända in på nästa år. Kul för ljusskygga individer kanske?

Vsrför bajare förresten? Jag är född på Söder och har bott här större delen av mitt liv, men jag är totalt oberörd av vad Hammarby IF har för sig.

Nicke Grozdanovski sa...

Du har rätt i att dagarna har krympt ända sen midsommar men nu är det så att nätterna blir längre i förhållande till dagen och denna tillstånd håller på till midvintertid.

Jag har väntat på denna fråga från dig :-) och nu kom den äntligen En söderbo som aldrig nämnt ordet fotboll tidigare måste självklart undra varför en smålänning som jag håller på Hammarby.

Förklaringen är att vi människor formas av vår miljö sen tidiga barnaår. Har alltid varit sportintresserad så länge jag kan minnas och när jag var 10 år 1982 och såg SM-finalen i fotboll mellan Bajen- Blåvitt på TV så vann Bajen mitt hjärta.

Minns att jag tyckte deras tröjor var fina och att de hade en härlig klack. Sen spelade ingen roll att de förlorade finalen men jag var såld och på den vägen är det. :-)