Det var en gång för länge sedan en ett par allvarliga män som ville ha en järnvägsknut mellan de tre städerna Växjö, Kalmar och Karlskrona. Enligt legenden så tog man hjälp av en passare och hittade mittpunkten som sedemera blev Emmaboda. Järnvägen byggdes och Emmaboda station invigdes i augusti 1874. Sedan dess är Emmaboda den järnvägsknut som ligger 57 km i från de tre städerna.
Allt har varit fridfullt fram till för ca 20 år sedan då första hoten mot en av sträckorna nämligen den till Karlskrona visade sig för första gången. Sedan dess har vi levt med denna hot över våra huvuden. Sträckan mellan Växjö- Kalmar har rustats upp och har i dag en tillfredsställd standard. Däremot är sträckan till Karlskrona efterbliven och trafikeras i dag med både tåg och buss. Järnvägsrälsen är undermålig och går hårt på tågens hjul. Sträckan har varit nedläggningshotat och vi i Emmaboda har genom åren kastats mellan hopp och förtvivlan. Alla partier i kommunen har agerat tillsammans, via gemensamma manifestationer, och var för sig för att bevara och rusta upp banan. Även invånarna och politikerna i Karlskrona har varit om utrycket tillåts med på tåget. Det har varit en hård kamp som nu kanske ger resultat.
I går presenterades en del av regeringens infrastruktur proportion och den visade att Emmabodabanan får 50 miljoner kronor under 2010 för upprustningen av sträckan. Kostnaden för upprustningen av hela den 57 km långa banan ligger på ofantliga ca 700 miljoner och då är 50 miljoner inte så mycket. Men samtidigt är det skönt att det sätts av medel för att börja upprustningen och att kommande infrastruktursatsningar fullföljer projektet till sitt slut.
Men vi i Emmaboda är luttrade vid detta laget och vi ropar inte hej förrän arbetet börjar ute på spåret. För oss är det viktigt att behålla Emmabodabanan för persontrafik men även för godstransporter för att få bort en del av lastbilstrafiken på våra vägar. Vi som bor och verkar här vill vara den järnvägsknut som hela vårt identitet bygger på. Utan den förlorar vi en stor del av vår livsnerv och det vore förödande för Emmaboda kommun. Nu lever hoppet om en fortsatt satsning och trafik på sträckan Emmaboda- Karlskrona.
1 kommentar:
Vi får hålla tummarna för en upprustning av banan. Som teknik-okunnig person undrar jag dock bara om det finns nyare byggsätt för järnväg än bara gammaldags räls? Jag menar, om man nu skall bygga för framtiden ...? Magnetbana, snabbspårvagn av rälsbussmodell??
Kopplingen till hamnarna i Karlskrona och Kalmar kan också vara viktig om man vill få över mer transporter från vägarna till mer trafik- och miljöekonomiska tåg och båtar. Mycket av de tunga transporterna till södra och östra Småland borde väl kunna komma med båt och sedan gå vidare med tåg, förbi Emmaboda och in i de djupa skogarna.
Skicka en kommentar