fredag, september 07, 2007

Veckans Stryktipsförslag

Denna helg har serielunken paus och i stället är det EM-kval helg på kupongen där samtliga 13 matcher är landskamper. För vår del är match 1 den allra hetaste då Sverige- Danmark möts. Vem har glömt rysaren på Parken i Köpenhamn i början på juni där Sverige spelade ut Danmark efter noter och ledde med 3-0 en bit in i första. Sen vände matchen och vi fick se ett fantastisk Danmark som åt upp oss i andra halvlek och gick upp till 3-3 och hade även bud på ett 4-3 mål. Sen kom straffsituationen för Sverige i slutet av matchen innan den berömde Danske huliganen klev in i handlingen med sin domar attack. Matchen bröts och Sverige tilldömdes segern med 3-0. Nu är det alltså dags för retur mötet och Sverige är klara favoriter och får min 1. Men vågar inte riktigt ha den ogarderad så jag slänger in ett x med.

Andra svåra matcher finns det på kupongen. B la bjuds vi i match 6 på en repris av förra årets VM-final mellan Italien- Frankrike. En svårtippad historia som måste garderas. X är givet som utgångstecken men jag tror att Italien i kraft av hemmaplan vinner. Match 4 vill jag varna för Polen som borta möter Portugal. Hemmalaget är favoriter men polackerna har goda möjligheter att åka hem med minst en pinne. Polen leder sin kvalgrupp och Portugal är tvingade att vinna matchen. 1 x alltså i den matchen. Slovakien möter Irland hemma i en svårtippad match där Irland är de bättre laget på pappret men Slovakien är väldigt svårspelta. Jag tror att matchen slutar 1-1 alltså ett X.

Men några klara favoriter finns det också på kupongen. Match sju så bör ju Norge slå Moldavien på bortaplan även om det kan bli en tuff uppgift. Tyskland är klara favoriter borta mot Wales i match 10. Spanien bör slå Island på bortaplan även om Spanien fortfarande är chockade över Sevillas backen Antonio Puertas tragiska bortgång för några veckor sedan. Men jag tror man knyter samman nävarna och spelar för hans minne. Ryssland är storfavoriter mot mitt andra hemland Makedonien. Men visst kan bortalaget skrälla, det har man gjort för när man mött mer meriterade lag.

Så här tror jag att nyckeln för tretton rätt kommer att se ut. Som vanligt kör jag 32 raders system dvs. fem halv garderingar och enkelraden kommer först och mina garderingar sen.

1. Sverige- Danmark 1 x
2. Island- Spanien 2
3. Lettland- Nordirland x 2


4. Portugal- Polen 1x
5. Serbien- Finland 1
6. Italien- Frankrike x 1


7. Moldavien- Norge 2
8. Ungern- Bosnien 2
9. Slovakien- Irland x

10. Wales- Tyskland 2
11. England- Israel 1
12. Ryssland- Makedonien 1 x
13. Holland- Bulgarien 1


Lycka Till !!

Inga kommentarer: