fredag, september 07, 2007

Från Lejonkungen till Rottingmajoren

I dag lämnade Lars Leijonborg jobbet som partiledare för Folkpartiet och lämnade över till Jan Björklund. Folkpartiet har likt centerpartiet gått åt höger under Leijonborgs ledning dock inte i samma frågor men inom skolpolitiken har folkpariet utmärkts sig mest genom att tro att hårdare tag mot elever ska skapa en fridsam skola med hög kunskaps nivå. "Flumskolan" är förödande för Sverige tycker folkpartiet. Det man kommer ihåg Leijonborg mest för är hans fiskande i grumliga fula vatten när folkpartiet under hans ledning ställde kravet för språktest för beviljad svensk medborgarskap. Det gav många främlingsfientliga röster åt Folkpartiet 2002.

Nu är det dags för major Jan Björklund att ta över. Han är nu skolministern i den borgerliga regeringen och det är i skolfrågor han har gjort mest intryck. Bytet av partiledare kommer inte förändra folkpartiets politik utan den nuvarande kursen står fast. Ett parti med mindre folklighet i men mer hårda tag som kännetecken.

Samma kritik som vi i vänsterpartiet hade under Leijonborg ledning kommer vi att ha i fortsättningen med. Men i dag har du, Jan Björklund rätt av att njuta med dina partivänner på landsmötet med att vara nyvald partiledare, för idag är blåslampan släckt. Men jag lovar att i morgon tänder vi den igen. Välkommen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen efter som att jag inte har din msn så får jag skicka det så här ville bara visa min sida jag har för dig..http://lipton67.bloggagratis.se/.
hoppas allt är bra med dig?
här har vi varit sjuka nu i en vecka..
ha de massa gott vännen