tisdag, september 25, 2007

Kommunfullmäktige

Lite sammanfattning av gårdagens kommunfullmäktige i Emmaboda kommun. Den inleddes med en genomgång av vår bildningschef Bodil Karsvall av Organisations och lokalförsörjning utredningen av bildningsnämndens verksamhet kommande år. Det är en av de stora frågorna vi i Bildningsnämnden har att brottas med under hösten. Det kommer en detaljerad genomgång under veckan på min blogg av vad denna fråga handlar om och vad det innebär.

Tema nummer två i går var kommunaliseringen av hemsjukvården där socialchef Eila Medin berättade om vad detta innebär. Det innebär att det kommer bli lättare för de som söker hemsjukvård att veta vem som är huvudman för verksamheten då all hemsjukvård ska efter nyår vara i kommunal regi. Innan har den varit landstingstyrt. En del frågor återstår att lösa som kostnader men det blir en skatteväxling mellan landsting och kommun. Denna fråga kommer vi i fullmäktige att gå till beslut i november och då hoppas jag att alla frågetecken är utredda för detta är en bra reform tycker jag.

Sen gick vi över till föredragningslistan där Emmaboda kommun remis svar till ansvarsutredningen om framtida regioner. Det är en komplex fråga som jag inte tänker gå in på närmare här. Men kommunens målsättning är att arbeta för en sydostregions perspektiv där Växjö, Kalmar och Karlskrona ska ingå. Givetvis blir regionen större än så men det är viktigt med denna triangel.

Denna stora fråga väckte inte så många inlägg men det gjorde däremot frågan om trafiksituationen i korsningen Nygatan och Storgatan. I ett medborgarförslag så yrkas det på att de ska anläggas en rondell eller trafikljus i den korsningen. Förslaget till fullmäktige från teknik och fritidsnämnden är att korsningen är för liten för en rondell men att trafiksituationen måste förbättras genom bättre skyltning och anlägga räfflor i asfalten innan korsningen vilket redan är gjort.








Korsningen sedd från Nygatan. Storgatan går från vänster till höger



Dock var det många ledamöter som yrkade på återremis till förmån för en rondell. De menar att korsningen inte alls var för liten för en cirkulationsplats och att en rondell är trafiksäkrare och miljövänligare alternativ. Efter en debatt där teknik och fritidsnämndens ordförande Per Sigvardsson (s) bl. a berättade att rondellfrågan har utreds av experter där man påpekade att korsningen är för liten för en cirkulationsplats. Men det var ingen prestige i detta så frågan åter remiserades för vidare utredning.



Korsningen sedd från andra hållet



Jag personligen är för en rondell, det är den smidigaste och trafiksäkraste formen att åtgärda en korsning. Men jag är tveksam till om det är tillräckligt stort i just den korsningen. Vi får se vad den återremiterade utredningen visar framöver.

Vidare beslutades att vi ska köpa in fem moderna lättgående handgräsklippare för utlåning till allmänheten. Ett bra förslag som är ett medborgarförslag som är en del i den miljövänliga kommun som vi strävar efter att vara. Både jag och kamrat Hugo Grönlund tillstyrkte förslaget.

Vi har ett f.d. flygfält som i dag används för olika motortävlingar och andra aktiviteter. I går antog vi en detaljplan för detta område. Det väckte lite diskussion där miljöpartiet undrade om detta går i samklang med den miljövänliga kommun vi är med tanke på avgasutsläpp och bullernivåer. Kommunen har genomfört en enkätundersökning bland invånarna i grannbyarna där de framkom synpunkter både på bristfällig information när flygfältet används och oro för bullernivån. Men de allra flesta var inte negativa till verksamheten som sådan bara detta kan lösas.

Även de flesta av fullmäktiges ledamöter som yttrade sig var positiva till detta. Även jag var uppe och ställde en fråga till Per Adolfsson (s) som är ordförande i Bygg och miljö som handhar detta ärende. Jag undrade hur ofta flygfältet utnyttjades om det är en, fem gånger, 20 gånger eller varje vecka om året. Per Adolfsson kunde inte säga exakt men att han berättade att den används flitigt. Hugo Grönlund var även han uppe och sa att vi hellre ska ha motorcentrum i Emmaboda än en storflygplats som var på tapeten för några år sedan och han sa också att de är bättre att de ungdomar som vill ägna sig åt sådan verksamhet har någonstans att vara än att köra på nätterna på allmänna platser där de riskerar andra människors liv.
Det var de stora frågorna som diskuterades går kväll. Vi hade ett par ärende till men inte av samma dignitet som ovannämnda även om de är nog så viktiga.

Inga kommentarer: