tisdag, juni 05, 2007

Ohly uppmanar till civil olydnad mot EU beslut

Idag har EU:s domstol kommit fram till att det ska vara fritt fram för privatimport av alkohol. Lars Ohly manar, i en TT-intervju, till civil olydnad mot beslutet

Enligt EU:s bestämmelser ska den fria rörligheten kunna begränsas med hänvisning till folkhälsan.- Till dess att den frågan inte är avgjord så rättar vi oss inte efter domstolens beslut. Sverige ska säga att det är fortfarande förbjudet att importera alkohol, säger han till TT.

Alkohol är inte är vilken vara som helst. Det har stora konsekvenser för folkhälsan att släppa alkoholen friare.- Sänkt pris och ökad tillgänglighet innebär ett ökat drickande det leder till ökad kriminalitet, rattonykterhet och till att fler barn växer upp i missbrukarmiljöer, säger han.

Ohly tror inte att det räcker att belägga den internetimporterade spriten med svensk skatt.- Det är oerhört svårt att kontrollera. Släpper man handeln fri har man avhänt sig möjligheterna att kontrollera att man har betalat rätt pris, säger Lars Ohly.

14 kommentarer:

Anonym sa...

hej jag tycker dom ska släppa spriten fri dom som vill supa ihjäl sig låt dom göra det.men dom ska se till att åldersgränsen ska höjas..i danmark säljs spriten i affärena ,varför ska man inte kunna göra det i sverige.vad är det för större skillnad mellan sverige o danmark???(en bro)...kan danskarna ska väll oxå svenskarna kunna har det så..det är väll bättre med ärlig spritförsäljning än smuggelsprit eller hembränt,,,

Mats sa...

Tyvärr Lars tror jag inte det är botemedlet.
Det är förhållandet till alkohol och supande som måste förändras.
Vuxna svenskar är inga lysande förebilder.
Ännu ett intressant ämne som kan ligga till grund för många intressanta diskussioner.

Nicke Grozdanovski sa...

ja du anonym. Du kanske inte tänker på vilken skada alkholen ställer till med. Både för de som dricker men även för de som hanmar i vägen. Jag tänker på de som blir drabbade av rattfyllon, kvinnor och för all del även män som bli misshandlande är ofta alkoholen en stor bov i dramat. Jag tycker du har en liten naiv och obehaglig syn om du säger att de som vill supa ihjäl sig ska få göra det. Samhället har inte råd med människor som super ihjäl sig. Inte ekonomisk men framför allt mänskligt.

O till dig Mats vill jag säga att du har helt rätt, detta är en intressant ämne att diskutera :-)

Anonym sa...

jag håller på den anonyma insändaren till 100% släpp spriten fri jag tycker att du är fräck som skriver att hon är naiv hon/han kanske har mer erfarenhet än vad många andra har jag trodde att man skrev på din blogg utan att man blev nerklankad.. du få gärna klanka på mig men jag stå bakom vad den anonyma skriver mvh cissi

Nicke Grozdanovski sa...

cissi: Jag klankar inte ner på någon som skriver på min sida. Men skriver man kommentarer så får man räkna med att jag inte alltid håller med. Skriver jag att någon har en liten naiv syn så står jag för det. I anonyms fall på åsikten att de som vill supa ihjäl sig ska få göra det. Det var den meningen jag tyckte var naiv. Alla har rätt till sina åsikter, men man får vara beredd att bli emotsagt också. Det gäller mig skriver på min blogg men det gäller också de som skriver kommentarer på bloggen. Så länge man inte kränker någon eller förlolämpar så är det helt fritt att skriva sina åsikter. Varken mina kommentarer eller de som har skrivit har passerat den gränsen än så länge. Men nog om det.

Att släppa spriten fritt gynnar bara de som tjänar på det. dvs Vin och sprit och andra som agerar på marknaden. Antalet fall av alkoholrelaterade skador och sjukdomar kommer att öka. Alkohol är inte som vilken vara som helst. Det är ett gift som säljs och därför ska man inte släppa det fritt. Med vänlig hälsning

Anonym sa...

cigaretter är oxå ett gift ska dom sluta sälja dom oxå i affärer???????det är skadligt för sig själv o för sin omgivning,,det är bättre att att lägga energi på tyngre droger än sprit....

Nicke Grozdanovski sa...

Lägga energi på tyngre droger. Vi ska lägga energi på sådana med, givetvis. Men alkohol är vanligare än narkotika.

I Sverige räknar man med att 200 000 barn lever med minst en förälder som missbrukar alkohol. Det blir genomsnittligen två-tre barn i varje skolklass!
5000-7000 människor dör varje år till följd av alkoholrelaterade problem.

Tycker dessa siffror är nog som argument för att inte släppa alkoholen fri

Anonym sa...

du skrev att jag var naiv i det jag skrev där uppe svara ärligt på en fråga vilket är bäst fri sprit i butiker med åldersgräns eller fritt fram för alla privatpersoner att beställar sprit öl o vin på nätet utan kontroll av åldersgräns.där har du den största faran.jag kan tänka mig ditt politiska svar o det blir det är inte bra nått av dem..men ska man måla fan på väggen så är nätet mer riskfyllt än det är i butikerna..mvh camilla

Mats sa...

Jag håller med er båda.
Jag tycker också att var alkoholen säljs inte har någon betydelse. Det viktiga i så fall är kontrollen.
Det sämsta med systemet är att folk bunkrar. Där ligger den största fällan. Istället för att på konsum köpa en vinare så åker vi till Tyskland och köper lådvis vilket gör det hela mycket enklare att dricka för mycket, det finns ju hemma.
Ett annat problem är glorifieringen av alkohol, det är häftigt att dricka. Där måste vi också försöka få fram ett annat tanke och synsätt.
Kontroller och förbud är ingen lösning.

Nicke Grozdanovski sa...

Camilla: Ja du visste ju hur mitt svar kommer att bli. Det är väldigt riskfyllt på nätet, men det är också väldigt riskfyllt att släppa det helt fritt också i affärer. Jag behöver inte måla fan på vägen för den målningen är redan gjord när siffran 5-7000 dödsfall av alkoholrelaterade skador är verkligehet.

Nicke Grozdanovski sa...

mats: Jag håller delvis med dig i din kommentar. Attityden mot alkohol måste förbättras och bli annorlunda. Däremot är jag inte så säkert på att det bara bli en vinare om man skulle handla den på Konsum. Med våra generösa öppettider kan man i praktiken hanlda dygnet runt och det vore inte bra för folkhälsan. Man behöver inte bunkra då utan den finns ju tillgänglig.

Anonym sa...

camilla här igen jag ge mig inte mot dig*ler*vadå riskfyllt det är ju ingen som kolla åldern överhuvudtageten 7åring kan ju beställa det är ju en jättefara ju..pratade med en kompis från norge där säljer dom öl o vin i butiker fram till kl 18,00 är det bara svenskarna som inte skulle klara det??????dina siffror gäller det bara svenskarna????var ligger siffrorna i norge o danmark????jag gillar mats han är fullt klar med vad han skriver,,,svara gärna varför svenskarna inte skulle klara det....mvh camilla som inte tänker ge upp denna disskution med dig...har en bra dag utan alkohol...

Nicke Grozdanovski sa...

Som jag har skrivit innan så är jag emot näthandeln, så där är vi överrens Camilla.

De siffrorna jag nämner är svenska och är hämtade från unf= Ungdomens nykterhetsförbunds hemsida http://www.unf.se

Andra länders siffror har jag inte just nu.

Anonym sa...

wow då är vi överens om en sak ska vi slå vad att när du har hittat siffrona i danmark o norge att svaret bli chockande för dig mvh camilla,,,