I Stockholm infördes trängselskatten permanent den 1 juli i år. Det är bra för det gynnar miljön och minskar bilismen i innerstan. Fler uppmuntras att ta bussen eller tunnelbanan för att ta sig till punkt A till punkt B. Vad gör stockholmstrafiken (SL) då? Jo man aviserar en ökning av biljettpriserna där bl a ett månadskort blir 70 kr dyrare till 690 kr. Anledningen är att man vill satsa på en utbyggnad av kollektivtrafiken eftersom att fler åker kollektivt nu.
Pengarna som kommer in från trängselavgifterna gick under försöksperioden innan folkomröstningen för ett år sen till kollektivtrafiken och det var ett bra sätt att förvalta de pengarna. Efter valet tog borgarna med sina tre stödpartier makten även i Stockholms stad och valet visade även att stockholmarna ville ha trängelskatt permanent. Dock ändrade den nya majoriteten så att istället för satsningar på kollektivtrafiken så skulle de inkomna pengarna från skatten användas till motorvägssatsningar och andra vägbyggen. När man dessutom sänkte skatten så fanns det ingen andra utvägar för SL än att låta resenärerna betala utbyggnaden av kollektivtrafiken. Precis som vår riksdags kvinna Josefin Brink skriver på sin blogg:
" I praktiken innebär det här alltså att det införs en straffavgift för alla som ställer bilen och istället reser kollektivt. Som dessutom får betalas i lika hög grad av alla som inte ens har någon bil, utan som är hänvisade till att faktiskt resa kollektivt. Hur jävla dumt kan det bli?"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar