fredag, augusti 13, 2010

Ett behjärtansvärt uppdrag

I tisdags var jag kallad till en "hemlig" sammankomst vid torget mellan ICA och Konsum i Emmaboda. Det var Hönsalottas luffarmuseets Göran Johansson och Helen Jonsson som stod för inbjudan. Vi var ca 20 talet personer som åhörsammande kallelsen och där fanns representanter för samtliga partier, tjänstemän, kulturpersonligheter och andra företrädare i samhället.

Väl på plats fick vi veta vad det hela handlade om. Vi blev samtliga tilldelade ett uppdrag som innebär att vi ska skapa ett konstverk där hjärtat eller hjärtan ska vara centrala. Det kan handla om målning, hantverk, foton textilier mm. Uppdraget sträcker sig till sista augusti då konstverket ska lämnas in på Emmaboda konstaffär för dokumentation Sen ska alla konstverken ut på auktion den 11 september då Luffarmuseet tillsammans med Kalmar Ölands fordonshistoriska arrangerar det luffarrally som ska vara i Boda Glasbruk.

Så, varför gör vi allt detta? Jo tanken är att behållningen som inkommit in till kassan oavkortat ska gå till inköp av hjärtmaskiner. Defibrillatorn som den egentligen kallas är en självinstruerande liten maskin som väger knappt tre kilo. Man kopplar på två plattor på bröstet på den drabbade, precis som instruktionen i väskan visar, sedan trycker man på en knapp och därefter sköter maskinen sig själv: Det vill säga, den analyserar patientens hjärtrytm och ger röstinstruktioner på vad man ska göra därefter. Hjärtstopp betyder att man får ett elektriskt kaos i hjärtat. Det beror ofta på en hjärtinfarkt, men hjärtinfarkt behöver inte ge hjärtstopp. Kostnaden får sådan maskin är 14000 kr och då ingår utbildning. Vi fick en utmärkt genomgång av maskinen av ambulansföraren Hans Waldén med assistans av Elin Waldén. Den innebär att man har mycket större möjligheter att rädda liv om man har en sådan tillgänglig.


Målet med denna insamling, som bara är en del i ett större insamlingsnät, är att kunna köpa in och skänka hjärtmaskiner till så många som möjligt.Den första maskin som kommer att köpas in tillfaller Solbussen Kalmar landsting. Nästa maskin ska finnas i Boda Glasbruk och där vem som helst kan komma och låna den. Den tredje maskinen ska tillfalla Kalmar Ölands fordonshistoriska. Sen hoppas jag att en placeras i kommunhuset och att även där vem som helst ska ha möjlighet att låna den.

Jag vet mina begränsningar och därför vet jag att någon konstnär är jag inte men en sak är jag bra på. Att fotografera så jag har bestämt att Årets bild 2010 med en vacker inramning kommer bli mitt bidrag till auktionen. Ska bli spännande att se hur mycket den är värd bland besökarna. Slutligen vill jag också nämna att samtliga intresserade är välkomna att bidra till auktionen, ju fler som bidrar desto mer kommer in till insamlingen och fler hjärtmaskiner.


Bilden som jag tog i Färjestaden, Öland den 17 juli kl. 21.14 rankar jag redan nu som årets bild. Nu ska den om allt går som planerat gå på auktion. Det var hjärttema på uppdraget och visst är det hjärtligt med denna varma vackra sommarbild som man blir glad åt. Den ska ramas in och göras snygg innan.

Inga kommentarer: