Banverket varnar i en rapport för att det kan bli dyrare att åka tåg. Orsaken är att regeringen vill finansiera underhållet av spåren genom kraftigt höjda avgifter för de bolag som kör tåg.
- Förslaget om höjda banavgifter är bara ett exempel på att regeringen systematiskt gynnar bilismen och flyget på tågtrafikens bekostnad, säger Peter Pedersen, trafikpolitisk talesperson i Vänsterpartiet.Bilismen behöver inte bära sina samhällsekonomiska kostnader. Flyget gynnas genom statligt stöd till flygplatser och skattefritt bränsle. Samtidigt kräver regeringen att SJ ska ge avkastning till staten. Regeringen för en politik som är allt annat än miljö- och klimatsmart.
- Om vi hade ett system där alla trafikslag fick bära sina egna kostnader skulle vi kunna diskutera höjda banavgifter. Men i dagens system blir det bara ett sätt att ytterligare missgynna hållbart resande.Bakgrunden till de höjda banavgifterna är att underhållet av järnvägen länge varit eftersatt. I Vänsterpartiets infrastrukturförslag finns kraftfulla satsningar på nya järnvägar, men vi har även föreslagit att underhållet till befintliga järnvägar höjs till 8,6 miljarder kr för 2009, vilket är 3,5 miljarder mer än vad regeringen avsatt.
- Det behövs mer pengar för att minska förseningarna och öka kapaciteten i tågtrafiken, men också för få ett mer ekologiskt hållbart resande. Men det kan vi lösa genom en mer rättvis fördelning av investeringarna i infrastruktur. Genom att föra över investeringspengar från väg till järnväg kan vi både få en mer rättvis konkurrens och ett mer hållbart samhälle.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar