söndag, februari 14, 2010

LiseLotte Olsson (v) och Torbjörn Björlund (v) kommer till Emmaboda i morgon

I morgon måndag den 15 februari arrangerar vi Vänsterpartiet i Emmaboda kommun ett offentligt möte som kommer ha "Stoppa hetsen mot sjuka och arbetslösa" som tema under kvällen. Vi har äran att ha LiseLotte Olsson som är Vänsterpartiets taleskvinna i socialförsäkringsfrågor och Torbjörn Björlund som är partiets talesman i arbetsmiljöfrågor på besök inför detta möte. Inför den har jag ställt några frågor till dessa båda partikamrater. Mina frågor är med grön skrift och svaren i rött.












LiseLotte Olsson:


1. På måndag har vi i Vänsterpartiet ett arrangemang som handlar om sjukförsäkringar och arbetslösheten där du och Torbjörn Björlund kommer att medverka. Beskriv dig själv med egna ord?
Vänsterpartist sedan 33 år, boende i Västerbotten och Nordmalings kommun, Riksdagsledamot sedan 06 där jag jobbar med socialförsäkringsfrågor i socialförsäkringsutskottet och familjerättsfrågor i civilutskottet

2. Ni är båda riksdagsledamöter för Vänsterpartiet. Hur länge har du varit det?
Sedan 2006

3. Hur länge har du varit med i partiet och vad var det som fick dig och bli politisk aktiv?
Jag har varit med i Vänster i 33 år - gick med i SSU (!) som 12åring, blev utesluten och sökte mig fram.. hittade VPK som stämde för mig. Mitt engagemang bottnar i en känsla och kamp mot orättvisor och för solidaritet.


4. Är du med i andra organisationer?
Bara betalande medlem i Amesty, Green peace och Lögdeå intresseförening.


5. Du är talaskvinna för partiet i socialförsäkringsfrågor. Frågor som verkligen drabbar många utsatta människor. Det är b la därför vi är glada att du kommer och informerar vad vänsterpartiet har för värderingar i dessa frågor. Vilka värderingar i denna fråga tycker du är de främsta i vår politik?
Alla människors lika rätt att leva ett bra liv och få hjälp och stöd just utifrån den individ just du är. Tron på vårt gemensamma trygghetssystem. Solidaritet mellan olika grupper.

6. Högerregeringen tror att sänkt ersättning i sjukförsäkringen är en "morot" till att söka arbete. Vilket är det värsta tycker du med regeringens nuvarande socialförsäkringspolitik?
Som helhet =fruktansvärd! Det värsta är att det inte finns någon förståelse för hur människor har det - misstron mot sjuka. Att utsätta sjuka behövande människor för stress och otrygghet. Samt att behandla alla efter en politiskt fastställd "måttstock".

7. Vi ser fram emot ett regeringskifte efter höstens val men det kommer inte gå utan hårt arbete från vår sida. Vilka tror du kommer bli de största valfrågorna?
Skatter (tyvärr), jobben och sjukförsäkringen

8. Är det något du vill tillägga som jag inte har tagit upp i mina frågor? Här är ordet fritt?
Känns som mycket är sagt. Men... glad att frågan äntligen kommit fram i debatten. Viktigt att v visar att vi ar denna fråga på allvar!

Jag ser fram emot att få lyssna till dig och Torbjörn på mötet måndag och önskar dig välkommen till Emmaboda. :-) Tack för att du tog dig tid att besvara på mina frågor inför mötet.








Torbjörn Björlund:

1. På måndag har vi i Vänsterpartiet ett arrangemang som handlar om sjukförsäkringar och arbetslösheten där du och Liselotte Olsson kommer att medverka. Beskriv dig själv med egna ord?
Riksdagsledamot från Norrköping, Östergötland. Suttit sedan 2006. 4 barn, 52 år gammal. Intresserad av idrott och politik. Anställd som ombudsman för (v) Östergötland sedan 2003.

2. Ni är båda riksdagsledamöter för Vänsterpartiet. Hur länge har du varit det?
Jag kom in i Riksdagen efter valet 2006.

3. Hur länge har du varit med i partiet och vad var det som fick dig och bli politisk aktiv?
Jag gick in i partiet 1997, under -90-talskrisen. Tyckte det var dags att göra en insats. Har ett förflutet från "avgrundsvänstern" under -70-talet, men var passiv under andra hälften av -80-talet fram till 1997. Det var nog utvecklingen mot ett mer orättvist och "individualiserat" samhälle som fick mig att bli aktiv igen.

4. Är du med i andra organisationer?
Är medlem i en idrottsförening, har jobbat många år inom idrottsrörelsen.

5. Du är talasman för partiet i arbetsmarknadsfrågor. Arbetslösheten är stort i vårt land. Man har sänkt A-kassan och tror att de ska vara en morot för människor att söka arbete. Vi har en helt annan politik än regeringen. Vilka är dina främsta argument för att lösa arbetslösheten?
Fel. Jag är talesperson i arbetsmiljöfrågor, Josefin Brink är talesperson i de övriga arbetsmarknadsfrågorna. Men, vi jobbar egentligen med alla frågor tillsammans på något sätt. Jag kan ändå svara på frågan. Jag tycker det är viktigt att A-kassan ligger på en hög och bra nivå för att ge arbegaste inslagen när det gäller maktbalansen på arbetsmarknaden. För att sänka arbetslösheten måste vi investera i jobb, framför allt i offentliga sektorn. Där finns behoven och den sektorn blir då en motor i tillväxten.

6. Vad är det värsta tycker du med regeringens nuvarande arbetsmarknadspolitik
Att de försöker bryta balansen genom att "avlöva" facket och stärka arbetsgivarnas makt. Det skapar mycket orättvisor. A-kassan är en del. Bristen på arbetsmarknadsutbildningar som ger människor fler chanser är en annan.

7. Vi ser fram emot ett regeringskifte efter höstens val men det kommer inte gå utan hårt arbete från vår sida. Vilka tror du kommer bli de största valfrågorna?
Arbetslösheten och samhällsförsäkringarna. Sjukförsäkringen är ju en väldigt laddad fråga just nu och kommer att vara det ända fram till valet.

8. Är det något du vill tillägga som jag inte har tagit upp i mina frågor? Här är ordet fritt?
Tycker det är fantastiskt kul att Ni i Emmaboda är så engagerade. Vi behöver verkligen ladda upp med många engagerade vänstermänniskor för att kunna bryta borgarnas makt. Byta politik och byta regering.......


Jag ser fram emot att få lyssna till dig och LiseLotte Olsson på mötet måndag och önskar dig välkommen till Emmaboda. :-) Tack för att du tog dig tid att besvara på mina frågor inför mötet.

Inga kommentarer: