måndag, mars 31, 2008

Veckans lag

OS i Peking är inte många månader borta och det pågår, genomförts eller ska genomföras en del kval i många olika lagsporter. I helgen var det handbollens damlag tur att göra upp om åtråvärda OS-biljetter. Sveriges damlag spelade i tyska Leipzig och ställdes mot värdnationen Tyskland, Kuba och Kroatien där det stod två OS-biljetter på spel. Första matchen spelades i fredags mot Tyskland förlorades med uddamålet 26-27. Sen fortsatte damerna att möta Kuba i lördags där det blev en klar seger 31-20. En avgörande match mot Kroatien väntade i går och oavgjort hade räckt för att få spela i OS. Svenskorna vann en rafflande match med 24-22 och ett stort jubel utbröt efter slutsignalen. För första gången någonsin är ett svensk damlandslag i handboll OS-klara.

Imponerande att ta sig samman och fixa detta tycker jag. Att bli historiska är få förunnat men det är dessa tjejer väl värda tycker jag. Jag tror att dessa tjejer kan bli en obehaglig överraskning för motståndarna i Peking-OS. De är nöjda att vara klara för OS nu men när väl turneringen startar i augusti så är tjejerna hungriga på mer framgång. Jag tror att Svensk Dam handboll kommer att tala för sig i framtiden. Det är med ett stort grattis och välförtjänst som Sveriges Damhandbollslag blir veckans lag på min blogg.

Veckans lag: V13 Svenska damlandslaget i handboll

Inga kommentarer: