söndag, september 30, 2012

Ölandsbron 40 år

Planen på en fast förbindelse mellan Öland och det svenska fastlandet hade funnits länge och ledde till ett flertal motioner i Sveriges riksdag och utredningar. Det första konkreta förslaget redovisades 1932. Det var dock inte förrän den 18 november 1966 som Sveriges regering fastställde en plan för byggande av storbroar, och i denna plan ingick Ölandsbron. Första spadtaget togs av Sveriges dåvarande kommunikationsminister Svante Lundkvist (s) den 30 december 1967. Bron invigdes den 30 september 1972 och var Europas längsta bro ända till 1998, då Vasco da Gama-bron invigdes.

Ölandsbron 6 augusti 2007


















På Öland ligger förväntan i höstluften. Fyra år och nio månaders hårt arbete är slutfört och resultatet sträcker sig 6072 meter över Kalmarsund. Det ska firas. I lokaltidningarna gratulerar Öland och Kalmar varandras invånare till den nya bron. Omkring 300 specialinbjudna gäster har skeppats med färja från Kalmar och väntar tillsammans med ett par tusen ölänningar på invigningsplatsen vid Möllstorp, norr om Färjestaden, i närheten av brofästet.

Klockan är strax efter 12 lördagen den 30 september 1972 och Europa har fått en ny längsta bro. Regionmusikkåren blåser fanfar och fyra jaktplan dånar över himlen. I bilar i närheten sitter öbor redo att testa nybygget så fort det blir allmänhetens tur. Kronprinsens bil tar täten över bron, följd av VIP-gästerna i bussar. Slutmålet är hummercocktail och helstekt kalvkarré på Kalmar slott.

Vid brofästet på Ölandssidan väntar Georg och Gulli Johansson från Källa på norra Öland i sin svarta T-Ford från 1927. De har fått specialtillstånd av polisen att köra först med lite försprång, ifall den gamla bilen inte orkar upp på brons höga puckel. I baksätet har de två kamrater som ska bjuda på middag i Kalmar – om de tar sig över. Det gick bra både dit och hem till Öland trots att köerna timslånga. När Vägverket gav upp räkningen av fordon på söndagskvällen hade 33500 bilar korsat bron. Mer om bron och dess historia kan läsas här.

I samband med att beslut togs om att bygga Ölandsbron vände utflyttningen från Öland, och en stor mängd bostäder började byggas, i första hand i Färjestaden med omnejd.

Ölandsbron är en 6 072 meter lång balkbro och har en segelfri höjd på 36 meter och en fri brobredd på 13 meter. Högsta höjd 41,69 meter, lägsta höjd 6,65 meter. Bron är byggd av armerad betong i 155 spann varav högbrodelen i 6 spann om 130 meters spännvidd. Den är Sveriges längsta bro, om man räknar de brodelar som befinner sig på svenskt territorium. Öresundsbron som ju är längre totalt har inte hela sin längd i Sverige, utan den del av Öresundsbron som befinner sig i Sverige är kortare än Ölandsbron. Vägen som går över bron är länsväg 137, vilken ansluter till E22 på fastlandet, och länsväg 136 på Öland

Inga kommentarer: