I augusti nästa år börjar Trafikverket att rusta upp järnvägen mellan Karlskrona och Emmaboda. I upprustningen ingår en ombyggnaden av Vissefjärda station och möjligheterna att tågen åter kommer att stanna vid stationen i framtiden är stora. Stationen invigdes 5 augusti 1874 i och med banan Emmaboda- Karlskrona stod färdig. I juni 1984 var järnvägsepoken över och tågen slutade stanna. Men nu är det förhoppningsvis dags igen att de små stationerna längs med spåret återigen blir aktuella för tågstopp.
I upprustningen av Emmabodabanan ingår att man kommer att lägga ett mötesspår och att förbereda för byggandet av perronger så att tågen i en framtid kan stanna i Vissefjärda. Det är då en självklarhet tycker jag att man gör tågstopp där. Men tydligen är man inte med på den banan från högre instans. Både Sven-Åke Svensson VD för Blekingetrafiken och Ulf Nilsson Styrelseordförande för Kalmar länstrafik kan i dagsläget inte säga om de blir något stopp i Vissefjärda eller inte. Man har inte ens diskuterat denna fråga i KLT:s styrelse och det tycker jag är det märkligaste. Borde man inte arbeta för att underlätta för resenärer att utnyttja den kollektiva trafiken? Ska ändå tåget stanna i Vissefjärda för möten så är det ju mycket konstigt om man inte passade på att pröva passagerartrafiken även där. Men i dag räknas allt i tid, det ska gå så snabbt som möjligt mellan punkt A till punkt B och då har man inte tid att stanna vid de småstationerna. Det säger det inte rakt ut men det är så det låter mellan raderna från de ansvariga.
Men för oss kommunpolitiker vill vi skapa en attraktiv kommun på många sätt och ett sätt är att ha så bra pendlingsmöjligheter som möjligt. Därför vill vi att även dem som bor i glesbygden ska kunna ta sig från punkt A till punkt B men detta tycker tydligen inte de ansvariga i trafikbolagen är så viktigt för då kan man ju tappa några minuter på vägen. Då är det viktigt att vi sätter press på bolagen som ansvarar för trafiken att göra kollektivtrafiken tillgänglig för alla. Det är både socialt och klimatsmart att underlätta för det kollektiva åkandet. Här tror jag inte råder några delade meningar mellan de olika partierna så vi kommer arbeta tillsammans under nästa mandatperiod för att både utveckla vår närtrafik men också vår fjärrtrafik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar