tisdag, juli 06, 2010

Pengar upp i rök.

Jag förstår symboliken att kvinnor tjänar mindre än männen men att elda upp 100000 kr som Feministisk initiativ gjorde i morse i Visby tycker jag inte alls om. Bättre de skänkt pengarna till något som har med kvinnokampen att göra. Visst vill man ha uppmärksamhet så är det ett bra sätt. Men jag tror ändå att Gudrun Schyman biter sig själv i svansen. På vilket sätt ger hennes 100 000 :- brända penger nytta för kvinnorörelsen? Jag tror att kvinnor tycker att dessa pengar borde användas till någon nyttigare än att försvinna i en klotgrill. 100 000 kronor är mycket pengar, att hanskas med pengar på detta viset när vi vet att folk svälter, det tycker jag är oansvarigt även om det syftet är gott.

6 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Problemet är att de inte skulle används till något bättre om de inte grillats.

Anonym sa...

just det håller med Lasse här faktiskt. inte sjutton hade dem pengarna bekämpat hungersnöd inte.

Nicke Grozdanovski sa...

Man har alltid ett val Lasse och Anonym. Antingen eldar man upp pengarna i politiskt syfte eller så skänker man dem till något välgörande ändamål. Gudrun Schyman och FI valde sin väg och jag hade valt den andra vägen. 100 000 kr är mycket pengar.

Lasse Strömberg sa...

Visst, man har alltid, nästan i alla fall, ett val. Dock inte i det här fallet. Det var faktiskt en reklambyrå i Malmö som valde vad som skulle hända med pengarna.
FI genomförde det, och fick massor av reklam på köpet.

Nicke Grozdanovski sa...

Ja visst det var en reklambyrå som gav dem pengarna men man kan fortfarande tacka nej till att bränna pengar. Om jag bränner 100 000 kr på Centrumtorget i eftermiddag lär jag inte få speciellt många röster i kommunvalet.

Men nu råkar det vara Gudrun Schyman som gjorde det och då är det bra. Det är aldrig bra att bränna pengar oavsett om jag eller någon annan gör det. Jag tycker det är respektlöst för dem fattiga och svältande att göra det.

Anonym sa...

det mest respektlösa är ju i9 den frågan gudrun här lyfter denna fråga hade aldrig kommit fram i almedalen utan denna lyckade kampanj. respektlöst orättvist att kvinnor bara för att dem är kvinnor ska förlora 100.000 kr i minuten i löne diskriminering.