torsdag, juni 17, 2010

Skolavslutningstal





















Algutsboda kyrka.


Nu har vi nått den tid på året då vi återigen sitter här i Algutsboda kyrka och sjunger ”En blomstertid nu kommer” Vad vore en skolavslutning utan den psalmen, den har vi alla här inne gammal som ung sjungit på våra respektive skolavslutning och jag kan lova att varje vuxen som sitter här får minnen av sina barndoms skolavslutningar. Så även jag och mina minnen är just från avslutning i denna kyrka. Då satt jag precis som ni gör barn och bara väntade på att sommarlovet skulle börja. Jag minns att det var både glädje men även lite sorgligt eftersom man skulle skiljas från sina skolkamrater och sina lärare. Jag kan tänka mig att ni bär på samma känslor just nu. Världen och tiden förändras men inte känslorna.

Vi lever i ett land med många årstider. Vi har haft en lång vinter med mycket snö till glädje för barnen men inte fullt så glatt för oss vuxna. Skolavslutningen kändes väldigt avlägset när vi plumsade runt i snön. Men nu är vi här vintern tog äntligen slut och våren kom och så plötsligt sitter vi ännu en gång här och firar en skolavslutning i vackra Algutsboda kyrka. För några av er elever är det första gången. Ni har just avslutat ert första spännande läsår och när skolan börjar till hösten igen är ni inte yngst på skolan längre. Tänk vad tiden går fort. För de allra flesta av er elever i 2-5:an så ses vi nästa år här i kyrkan. För er sexor är det sista gången ni är här och firar skolavslutning med oss, Efter sommaren börjar en ny spännande och förhoppningsvis rolig tid för er när ni börjar i årskurs sju på Bjurbäcksskolan. Jag kan tänka mig att ni har fjärilar i magen inför starten till hösten. Det blir mycket nytt för er, ny skola, nya lärare, nya ämnen och framför allt nya kompisar att lära känna. Men jag är övertygad om att ni kommer att fixa detta. Jag och bildningsnämnden önskar er sexor all lycka till inför ert kommande äventyr.

Ni lärare har ett fantastisk yrke. Det är ni som fyller våra elever fulla med kunskap och bidrar till att rusta dem till att klara sig när de så småningom når vuxenlivet. Att vara lärare är en drivkraft att vilja förmedla kunskap till en annan människa på ett roligt och effektivt sätt. Ni inger förtroende till eleverna att med hjälp av er förstå och ta till sig det ni undervisar. För det spelar ingen roll hur mycket kunskap man har om man inte kan lära ut. Ni har på ett förtjänstfullt sätt arbetat under läsåret med våra elever. Jag hoppas verkligen ni känner den stolthet ni förtjänar och att det arbete ni lagt ner under läsåret verkligen gör skillnad för våra duktiga elever. Jag hoppas att ni känner en tillfredsställelse att vara delaktiga i detta fantastiska utveckling som formar morgondagens vuxna.

Även ni andra som på något sätt arbetar i skolans värld och här inkluderar givetvis alla föräldrar, som t ex.personalen på våra förskolor, städpersonal, vaktmästare och skolbibliotekarie är viktiga för verksamheten, det kan alla intyga. Ni är värdefulla och ska känna er delaktiga i denna skolavslutning och min varma tacksamhet.

Men nu väntar en skön sommar för er alla med förhoppningsvis sol, bad eller vad ni nu hittar på för andra trevliga saker att göra. Men vad ni än hittar på så kom ihåg att vara rädda om er och varandra. Att vara snäll mot sina kompisar och andra är viktigt i livet. Detta gäller i skolan såväl som på sommaren. Att hjälpa varandra, stötta varandra och vara kompisar är något som alla mår bra av. Då får alla en skön sommar. Tänk på det alla barn. Jag vill därmed önska alla barn en trevlig sommar och att ni kommer tillbaka när skolan börjar igen vare det sig i Johansfors skola eller nere på Bjurbäcksskolan, fulla av energi och lust för att lära sig mera av era lärare. Till er lärare vill jag och bildningsnämnden önska en trevlig sommar och att ni är fullt utvilade och fulladdade när höstterminen börjar och ett nytt kunskapskepp lämnar hamnen på sin årliga seglats.

Tack för ordet.

2 kommentarer:

Mats sa...

Den blomstertid nu kommer. Rätt ska va rätt.

Mats sa...

Ett lysande tal annars herr Grozdanovski.

Sjöng ni " I denna ljuva sommartid"? den sjöngs också liksom "Den blomstertid nu kommer" på min tids skolavslutningar.