tisdag, november 11, 2008

Vänsterpartiets politiska företrädare i Emmaboda kommun- Del 1

Att arbeta politisk är inget ensamarbete det vet vi alla. Det gäller även oss i Emmaboda kommun och som ett litet men aktiv vänsterparti är vi väldigt beroende av varandra. Det är ett lagarbete och fullt jämförbart med lagidrottens värld. Jag tänker i en serie intervjuer låta de andra i partiföreningen komma till tals på min blogg. Deras politiska tankar och deras hjärtefrågor ska tas upp. Först ut på banan är vår ordförande Mikael Nilsson som sitter i kommunstyrelsen för vårt parti.


1. När väcktes ditt politiska engagemang och vilken fråga gjorde att du valde att bli aktiv i vänsterpartiet?

Jag har sen mycket liten varit politiskt och samhällsintresserad. Jag är uppvuxen i en arbetarefamilj vilket jag är stolt över och på den tiden var jag sympatisör med sossarna. En vanlig syn hemma hos min farfar, vilket förundrade en del har jag hört, var att en 5 åring kunde sitta tillsammans med sin farfar och titta på en riksdagsdebatt för att han var intresserad. Jag var väldigt förtjust i sättet som Olof Palme debatterade och som nu saknas i sossarna nämligen att våga ta ställning i utrikesfrågor. Man kan väl säga att frågan om kärnkraften var en sån fråga som splittrade min familj och där var jag för linje tre. dock var jag för liten för att få rösta. Min arbetskamrat den allt för tidigt bortgången Jimmie Lindström var den som på ett bra sätt introducerade och gjorde mig intresserad av Vänsterpartiet. Efter EU omröstningen där jag röstade nej givetvis så var det för mig naturligt att engagera mig i vänsterpartiet.

2. Det är lite turbulens i rikspolitiken bland oppositionspartierna. Hur tycker du att detta ska lösas och vad är bäst för Vänsterpartiet?

Tycker Vänsterpartiet har skött detta på ett bra sätt, inga dörrar stängda från oss. Det var givetvis olyckligt att Mona Sahlin sa som hon gjorde vilket drar fokus från det viktigaste för Sveriges nämligen att byta politik senast valet 2010. NU är det viktigt att alla tre partier samverkar och lägger denna Mona fadäs bakom sig. Det är framtiden vi kan göra nånting åt inte det som varit det hoppas jag partiledningarna inser. Sverige har inte råd med alliansregering efter 2010. Den cyniska högerpolitiken måste bort för att vi ska kunna fortsätta kalla oss ett välfärdsland.

3. Vilka blir de tre viktigaste valfrågorna inför valet 2010?

1. Arbete åt alla
2. Återställa A-kassan och andra försäkringar som alliansregeringen raserat.
3. Miljön, Klimathotet är här och går inte bortse ifrån längre, det är för oansvarigt att göra det.


4. Du är med i Samhalluppropet och den har varit i gång i mer än ett och ett halvt år. Har ni nått den målsättning ni satte upp när ni startade och hur ser framtiden ut?

Vår målsättning är att träffa Sven - Otto Littorin (m) det har inte hänt ännu. Men vi har lyckats med att få upp frågorna på bordet, till exempel har vi träffat Lo ordföranden Wanja Lundby -Wedin.Vi kommer fortsätta tills vi märker att man gör något i positiv riktning som gör att dem som har funktionsnedsättningar åter igen sätts i första rummet inte som nu när allt går ut på att gå med vinst. Samtidigt glömmer man då bort vinsten med att folk som vill arbeta får chans till det. Den vinsten borde vara den övergripande. Vi kan inte ha ett Samhall som tror dem är som vilket företag som helst. Då har man ju helt missat poängen för inte behöver väl staten driva ett företag som är som vilket som helst?

5. Efter valet 2006 så är vi i vänsterpartiet med och styr Emmaboda kommun. Hur tycker du att det arbetet med socialdemokraterna fungerar? Bra och dåliga saker.

Det bästa tycker jag är att vi har ett reellt inflytande och att det från början gjordes klart att det är inget stöd utan ett samarbete vi ska ha.
Dåliga saker, ja det är ju ändå så att det lilla partiets dilemma drabbar oss på olika sätt när det skrivs om politiken så är det ganska vanligt att vi inte nämns utan det stora partiet. Dock tycker jag det också fungerar bättre än tidigare gång vi satt i majoriteten.


6. Du är ordförande i vår lokalförening. Hur ska vi jobba för att vi ska bli fler?

Vi måste synas, vi måste verka överallt inte enbart i de parlamentariska sammanhangen. Vi ska finnas vilket jag faktiskt tycker vi gör ute bland folket i vardagen prata politik och lyssna på människor. Det något som vi politiker måste bli ännu bättre på. Delta i föreningsliv och fackföreningar är viktigt också.

7. Dina viktigaste frågor i Kommunalpolitiken?

1. Rätt till heltid möjlighet till deltid.
2. Demokratiutvecklingen
3. Äldreomsorg

4. barnomsorg/skola

8. Har du andra fritidsintressen vid sidan om ditt politiska engagemang?

Det är min familj, att göra saker med min son.
Gillar också att spela kort och umgås med mina vänner


9. Vad är du mest nöjd med under första halvan av mandatperioden?

Vi har överskott i nämnderna vi har ännu lyckats hålla ramarna trots att regeringen minskat statsbidragen! Vi har inte gjort avkall på kvalitén

10. Du sitter med i Kommunstyrelsen får vår räkning. Hur tycker du arbetet går där?
Vad är positivt och vad är negativt?


Positivt är att många frågor är vi överens om och har en bred samsyn. Bra initiativ vi alla tog med manifestation för järnvägen. Ska jag säga nåt negativt så är det att man är själv det inte unikt gäller ju våra andra som också sitter i nämnderna. Det som ska förändras där är att vi ska göra ett bra val 2010, då blir det fler platser.

11. Något mer du vill framföra i denna intervju som jag har glömt att ta upp?

Det är en ära att få vara ordförande i vår förening. Trots att vi är få är ändå så av många oss aktiva och engagerade. Vi står inte och faller med en person ,vi är ett team det ska vi fortsätta att vara.

Tack Mikael för att du tog dig tid att besvara mina frågor.

Inga kommentarer: