lördag, november 22, 2008

Nordström avstår från sin lön

Den hårt kritiserade VD Lars Göran Nordström, som av Posten fått en fantasilön på 900 000 i månaden, backade överraskande i dag och säger sig nu avstå från denna lön. Enligt Nordström så är devisen allt eller inget som gäller, det finns inget mittemellan eller rimlig nivå för honom. Orsaken till att han gör det är att han tycker att frågan om hans ersättning har fått för stort fokus. Till TV4 säger han:

– Jag inser att det här är en ganska hopplös diskussion att föra. Därför har jag bestämt mig för, av hänsyn till Posten, medarbetarna i Posten, kunderna i Posten och mig själv, att avstå från lönen. Den som jag fått hittills och den jag kommer få under det här korttidsengagemanget.

Det är mycket bra att han backar även om jag tycker det är en smula överdrivet att avstå från hela lönen. Han kunde ju lagt sig på en rimlig nivå som alla kan acceptera.

Men han behöver fortfarande inte svälta eftersom han får 1,5 miljoner årligen i styrelsearvoden och dessutom får han pension från Nordea som är på fem miljoner kronor årligen fram till 2012.

Inga kommentarer: