måndag, november 24, 2008

1 månad kvar till Jul

Natten till i dag nämligen klockan 00.00 tändes för första gången mina adventsljusstakar i fönstret. Då är det nämligen exakt en månad kvar till julafton och det firas med tändningen av mina vackra adventsstakar i fönstret. Sen när det gått en månad efter julafton, nämligen 24 januari, släcks den ner och plockas bort igen. Denna tradition har jag haft sen jag flyttade hemifrån och gläds varje gång det återigen är dags att sätta upp dem på fönsterkarmen.

Jag måste säga att jag älskar när det lyser upp på gator, torg, trädgårdar och fönster av juldekorationer. Det är en påminnelse om att jul och nyår närmar sig men även en påminnelse om att det vänder snart och blir ljusare om dagarna och det går återigen mot en vår och sommar.


2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Det är trivsamt med dessa adventsstakar överallt under den mörka tiden nu under vintern. Men jag kör inte igång med min stake förrän under helgen. Den är nästan antik förresten, från mycket tidigt femtiotal, med stomme i trä i stället för som alltid (?) numera i plast. Skall försöka komma ihåg att lägga ut ett foto av underverket på nätet när det blir så dax!

Nicke Grozdanovski sa...

Ser fram emot att få se din adventsstake på bild :-)