söndag, juli 01, 2007

Omsorgen om barnen är ingen hushållsnära tjänst

Folkpartiet har med stöd av sina allianskompisar kommit på den ”briljanta” idén att fler än föräldrarna ska få passa sjuka barn och få ersättning för det än vad som är fallet i dag. Det kan vara studenter som vill extraknäcka eller så kan det vara de som studerar på komvux eller andra. Jag tycker verkligen detta är ett sjukt förslag. Om ett barn blir sjukt är väl närheten och tryggheten till föräldrarna som är det viktigaste. Inte skulle väl jag som förälder lämna min sjuka son eller dotter till någon som inte tillhör närmsta kretsen. Kan vara att man har någon mor eller farförälder som gärna åtar sig att passa sitt barnbarn när det är sjukt eller att man på annat sätt behöver barnpassning. Jag tror knappast att den ekonomiska ersättningen är det som man tänker främst på. Man hjälps åt tillsammans när situationer uppstår.

Men att därifrån utöka den ekonomiska ersättningen till att gälla fler aktörer är helt fel. Att låta studenter, eller komvuxelever eller ännu värre vårdföretag passa sjuka barn är helt förlegat. Enligt min mening ska studenter koncentrera sig på sina studier, likaväl som Komvux elever ska göra det med. Ska dessa stanna hemma och missa sina studier för att passa andras sjuka barn så att barnens föräldrar inte behöver stanna hemma? Det låter väldigt långsökt. Då förs tanken från allianshåll på att de ska utvecklas en marknad för småföretag som erbjuder vab-tjänster.

– Det här ligger väldigt väl i tiden, eftersom vi just nu inför en skatterabatt för hushållstjänster. Om man snabbt genomför en sådan här reform blir det ytterligare en tjänst som de nya tjänsteföretagen kan erbjuda säger Karin Pilsäter, folkpartiets ekonomiska taleskvinna.


Nej Karin Pilsäter. Detta ligger inte alls väl i tiden. Detta liksom hushållsnära tjänster som i dag införs är något gammalt och unket. Att tala om omsorgen om sina barn som hushållsnära tjänst är för mig väldigt motbjudande. I dessa dagar då vårdnadsbidrag förs fram från allianshåll där man vill att föräldrarna ska vara hemma så länge som möjligt ska man på detta sätt underlätta för föräldrarna att inte stanna hemma då barnet är sjukt. Jag tycker det låter som en motsättning i sig. Jag har absolut inget emot som jag sa innan att man lämnar sin sjukling till någon släkting eller varför inte granne som barnet känner. Men det ska inte alltid behöva utgå ersättningar för att man ställer upp för varandra. Om jag skulle passa mina vänners barn när jag är ledig från jobbet skulle inte jag drömma om att kräva ersättning från något håll. Men jag skulle nog heller inte ta ledig från jobbet för att göra det. Men att ska finnas människor som ska kunna tjäna pengar och ha det som arbete för att passa sjuka barn är inte något som jag tycker är bra eller önskvärt. Men i kapitalismens värld är allt tillåtet där man kan tjäna pengar, tydligen även på sjukliga barn.

Inga kommentarer: