måndag, februari 06, 2012

Så länge lågan brinner släcks inte hoppet

Sedan beskedet om hyttan i Åfors Glasbruk nedläggnng kom i onsdags har det kommit fram människor till mig och tyckt att utvecklingen i Glasriket i allmänhet och Åfors Glasbruk i synnerhet är väldigt sorgerligt. Många ser mer oro på situationen och många kommer med åsikter och en hel del vrede mot företagsledningen som låter det gå så långt som till nedläggning.

Situationen är allt annat än ljus, många av arbetarna som fått det dystra beskedet att de saknar jobb efter 31 augusti mår väldigt dåligt. Det är en hemsk situation att hamna i eftersom det rör sig om sju månader där du trots beskedet förväntas gå till jobbet och producera till företaget som ska sparka dig. Lika hemskt är det för den fackliga förhandlingsdelegationen med ordförande Anders Andersson i spetsen som säkerligen känt en frustrerande känsla inombords då man trots att man gjort allt som står i en makt inte fått gehör för sina krav. I stället har Orrefors, Kosta, Boda fått igenom sin vilja Tjugo personer får sluta på Åfors glasbruk. Tjugo får behålla sina jobb i glasmåleriet och tio flyttas till Kosta glasbruk. Det är svårt att förstå den känslan att som facklig förhandlare har när han ska förmedla resultatet till sina medlemmar.

Jag är uppväxt i Åfors och haft glasbruket i min närhet i hela livet. Detta trots att jag aldrig har jobbat där förutom sommarjobb när jag gick på högstadiet. Men mina föräldrar har jobbat på glasbruket. Så det är med så det är med stor sorg i hjärtat jag mottog detta besked. Men Åfors får nu en respit på sju månader. Jag är känner verkligen för de som får gå, det är så tragiskt, men jag tror inte loppet är kört. Åforsgruppen har lagt ner och lägger ner ett oerhört arbete för att rädda glasbruket. Nu gäller det att ta tillvara på respiten och hitta alternativa lösningar. Glasbruken är Emmabodas identitet. Åfors får inte bli det sista glasbruket som slocknar i vår kommun. Som Johansfors och Boda gjorde. Den dagen hyttan släcks är det svårt att tända den igen.. I kväll ska vi träffas igen kl.18.30 i Åfors Folkets hus och gå igenom den uppkomna situationen och hur vi ska gå vidare. 
Det ser mörkt ut idag, men jag vill ändå försöka se ljust på framtiden.

Inga kommentarer: