onsdag, maj 19, 2010

En viktig satsning för Emmaboda och för sydostregionen



Ombyggnaden av järnvägssträckan Emmaboda- Karlskrona inleds nästa vår men redan i går var det seminarium och invigning av satsningen i Emmaboda Folkets Hus. Infrastrukturministern Åsa Torstensson (c) var också på plats.

Vi i Emmaboda kommun har kämpat under många år för att få denna del av järnvägen upprustad. Den har varit eftersatt under en väldig lång tid och gör så att tågens hjul har gått sönder så vissa turer mellan Karlskrona och Emmaboda är ersatta med buss sen en tid tillbaka. Sträckan har varit nedläggningshotat och vi i Emmaboda har genom åren kastats mellan hopp och förtvivlan. Alla partier i kommunen och många invånare har agerat tillsammans, via gemensamma manifestationer, och var för sig för att bevara och rusta upp banan. Även invånarna och politikerna i Karlskrona kommun har varit om uttrycket tillåts med på tåget. Det har varit en hård kamp som nu äntligen gett resultat

Det var en gång för länge sedan en ett par allvarliga män som ville ha en järnvägsknut mellan de tre städerna Växjö, Kalmar och Karlskrona. Enligt legenden så tog man hjälp av en passare och hittade mittpunkten som sedemera blev Emmaboda. Järnvägen byggdes och Emmaboda station invigdes i augusti 1874. Sedan dess är Emmaboda den järnvägsknut som ligger 57 km i från de tre städerna. Själva tätorten Emmaboda byggdes kring stationshuset och sedan dess är järnvägen en av Emmabodas främsta identiteter.


Allt har varit fridfullt fram till för ca 20 år sedan då första hoten mot en av sträckorna nämligen den till Karlskrona visade sig för första gången. Sedan dess har vi levt med denna hot över våra huvuden. Sträckan mellan Växjö- Kalmar har rustats upp och har i dag en tillfredsställd standard. Men nu är det dags för en investering på sträckan till Karlskrona på hela 950 miljoner kr varav 150 miljoner är EU-medel. Projektet kommer att ta några år och beräknas slutföras juni 2013.

Denna järnvägssatsning innebär att Emmaboda stärks som en centralpunkt i sydostregionen och jag är övertygad om att detta kommer att bidra med att befolkningsiffran kommer att öka så småningom. Man har lättare att bo i Emmaboda och arbeta i någon annan kommun i närheten och kommer även den utlovade pendeltågstrafiken i gång mellan Kalmar- Växjö- Karlskrona med ett tåg i timmen så underlättar det pendlingen. Även godstrafiken på järnvägen kommer att öka och det är bra ur miljösynpunkt. Nu ser vi fram emot några stökiga år längs spåret för att ur detta kommer en modern järnvägssträcka till Karlskrona uppstå om tre år.

Detta kommer att göras:

Fjärrstyrning införs och tågen kommer styras från en driftledningscentral i Malmö
Nytt signalställverk i Emmaboda
Nya mötesspår i Gullberna och Vissefjärda
Hastigheten höjs upp till 200 km/h på delar av sträckan
Byte till helsvetsat spår på hela sträckan
Nya kontaktledningsstolpar
Upprustning av mötesspår i Spjutsbygd och Holmsjö
Nya plattformar i Holmsjö
Cirka 40 järnvägskorsningar slopas. De 12 som blir kvar får bättre skydd
7-8 nya tunnlar/broar byggs
Ny spårförbindelse på bangården i Emmaboda
Ombyggnad av Karlskrona och Emmaboda station.


För att läsa mer om tidigare kamp för bevarandet av Emmabodabanan:
Utalande från Vänsterpartiet i Emmaboda kommuns årsmöte 2008
Järnvägsmanifestation april 2008

4 kommentarer:

Mats sa...

En av de viktigaste infrastruktur satsningarna i regionen.
Jag har klagat i 25 år över att underhållet försummats på våra järnvägar, som medlem i Fp, S och V. En fråga där vi är överens.

Nicke Grozdanovski sa...

Denna fråga har vi kämpat för över partigränserna och äntligen fick vi utdelning av all slit.

Men att du varit vänsterpartist var en överraskning :-), synd bara att du har gått högerut

Björn Nilsson sa...

Hoppas det går bra med satsningen. Jag åkte mellan E-boda och K-krona ett par gånger i mitten av åttiotalet. Resa genom vackert landskap, men urmodiga vagnar. Med lyft standard borde det bli bättre möjligheter för gods- och persontrafik och kanske en del miljöturistande också.

Mats sa...

Oavsett partitillhörighet så har jag alltid legat mitt i. Det går ju att kämpa för det man tror på ändå.